Covid-19: ‘Hard werken om supply chains draaiende te houden’

Covid-19
De impact van Covid-19 op de supply chain verschilt van bedrijf tot bedrijf. Foodretailer Auchan had vooral problemen in de inbound-supply chain, terwijl witgoedfabrikant Haier problemen had om inzicht te krijgen in de vraag. Samen met softwareleverancier Tesisquare spraken beide bedrijven tijdens een webinar open over hun uitdagingen. ‘Meer dan in het verleden hebben we in onze supply chain nu gemeenschappelijke doelstellingen’, aldus Sidney Pinzani, supply chain director van Haier.


Door Marcel te Lindert

Auchan heeft 48 winkels in Roemenië, variërend van kleine gemakswinkels tot grote hypermarkten. Franck Descamps is namens de Franse retailer verantwoordelijk voor de IT en logistiek in het voormalige Oostblokland. ‘Vanaf half maart zagen we een flinke stijging in de vraag naar foodproducten, onder andere in pasta en bloem. We hadden het die maand bijna net zo druk als anders in december. Het resultaat was een klassiek voorbeeld van het opslingereffect. Vanaf half april zagen we meer stabiliteit in de volumes ontstaan.’

Auchan moest alle zeilen bijzetten om aan de vraag naar pasta en bloem te voldoen. De hele keten was verstoord geraakt. ‘Dit is geen kwestie van plug and play. Het kost nu eenmaal tijd om de productie op te schalen en aan de groeiende vraag te voldoen. We hadden langere tijd een tekort aan genoemde producten. Tegelijkertijd zagen we een enorme groei in online verkoop. We hadden in Roemenië al een roadmap voor e-commerce; die moeten we nu versneld uitvoeren.’

Uitval van vraag

Haier is een Chinese witgoedfabrikant die zijn fysieke netwerk in Europa met de overname van het Italiaanse merk Candy begin vorig jaar aanzienlijk heeft versterkt. In totaal telt Europa nu zes Haier-fabrieken, die elk in een eigen productlijn zijn gespecialiseerd. Volgend jaar komen daar twee fabrieken in Roemenië en Turkije bij. Sidney Pinzani is supply chain director van Haier Europe. ‘Voor ons begon de crisis al in januari met de lockdown in China. Dat zorgde voor problemen in de productie in China en de distributie richting Europa. Toen de aanvoer vanuit China eind februari weer op gang kwam, brak het virus uit in Europa en zagen we een uitval van de vraag.’

Pinzani moest de aanvoer uit China afremmen om vraag en aanbod in balans te brengen. Dat duurde twee tot drie maanden. ‘Vanaf juni zagen we de vraag opeens weer erg snel toenemen. Zo snel, dat het tot op de dag van vandaag een uitdaging blijft om aan die vraag te voldoen. De impact is stroomopwaarts in de supply chain groot, tot aan de eerste- en tweedelijnsleveranciers toe. Het kost moeite om de supply chain draaiende te houden.’

Geen synchronisatie

Tesisquare levert cloud-oplossingen, onder meer voor control towers in de supply chain. Business unit manager Sebastien Morillon herkent de verhalen van Auchan en Haier. ‘We hebben klanten in verschillende sectoren. We zagen een grote vraaguitval bij klanten in de mode- en automobielsector. Maar we zagen ook een enorme stijging in de volumes in food en gezondheidszorg. Bedrijven in deze sector hadden grote problemen om aan de onverwacht gestegen vraag te voldoen.’

Van gesynchroniseerde supply chains was dit voorjaar geen sprake. Bedrijven waren niet in staat om het aanbod met de vraag te laten meebewegen. ‘Wat het niet gemakkelijker heeft gemaakt, zijn de grote verschillen per regio. In Italië bijvoorbeeld hadden we regio’s met een volledige lockdown waar de vraag bijna helemaal wegviel, maar in andere regio’s was de impact veel minder groot.’

Visibility als bottleneck

Met name visibility was een uitdaging, stelt Morillon. ‘Allereerst zagen we een gebrek aan personeel ontstaan, denk aan planners. Daarnaast zagen we niet alleen een gebrek aan informatie over de stand van zaken in de operatie, maar ook een gebrek aan communicatie tussen de verschillende partijen. Wij hebben veel tijd en energie gestoken in het digitaliseren en automatiseren van communicatieprocessen.’

Uit onderzoek van Supply Chain Media naar de impact van de pandemie blijkt dat visibility twee keer in de top-5 van grootste bottlenecks staat. Een gebrek aan visibility aan de vraagzijde staat op de tweede plaats, een gebrek aan visibility met betrekking tot de capaciteit van leveranciers staat op plaats vijf. Bij Auchan was met name de visibility aan de inbound-zijde van de supply chain een uitdaging. ‘We zagen een enorme stijging in volumes, maar hadden ook problemen met de capaciteit vanwege zieke, afwezige medewerkers. We hebben extra maatregelen moeten nemen om de groeiende volumes aan binnenkomende goederen te verwerken’, vertelt Descamps.

Nieuwe factor: wetgeving

Bij Haier was visibility aan inbound-zijde niet het grootste probleem. ‘De capaciteit van de meest cruciale eerste- en tweedelijnsleveranciers konden we vrij gemakkelijk in kaart brengen. We hadden redelijk snel een goed beeld van de stand van zaken bij leveranciers. Aan de outbound-zijde was de situatie een stuk gecompliceerder. We hebben goed contact met onze belangrijkste klanten en normaal gesproken ook goed inzicht in hun vraag. Maar in deze crisis hadden we te maken met een andere factor die nieuw voor ons was: de wetgeving in de verschillende landen. Klanten konden geen adequaat beeld van de vraag geven omdat de belangrijkste beslissers buiten beeld waren.’

Gelukkig was Haier in staat om de samenwerking met klanten te intensiveren. In nauw overleg zijn ze samen op zoek gegaan naar de beste reactie op de maatregelen van de overheid. Pinzani: ‘We zaten min of meer in hetzelfde schuitje. Meer dan in het verleden hebben we nu gemeenschappelijke doelstellingen. Het beschikbaar stellen van de juiste producten op de juiste locatie is in ons beider belang. Dat besef is nu groter dan ooit.’