Corona-effect pakketbezorging: 103 procent groei
Door de coronamaatregelen werden in Nederland vorig jaar 103 procent meer pakketten bezorgd dan in 2019. Pakketbezorgers stonden dan ook voor de grootste logistieke uitdaging ooit. Toch werd 83 procent van de pakketten de volgende dag geleverd, blijkt uit cijfers van verzendplatform Sendcloud.
Uit diezelfde cijfers blijkt dat december 2020 voor de pakketbezorgers de drukste maand ooit was, met 202 procent meer pakketten dan gebruikelijk. De drukste dag van 2020 was Cyber Monday, met 271 procent extra pakketten. Als gezegd werd 83 procent van de pakjes in 2020 op tijd geleverd: gemiddeld arriveerden pakketten binnen 1,25 dag bij de ontvanger.
Gisteren berichtte PostNL al dat het in 2020 een recordaantal van 337 miljoen pakketten bezorgde, een groei van 19 procent ten opzichte van 2019. Sendcloud, dat webwinkels koppelt aan vervoerders als PostNL, DHL, Budbee en Trunkrs, ziet dat deze groei over de hele linie doorzet.
Vanaf maart explosieve stijging pakketvolume
In 2020 werden via het platform 103 procent meer pakketten verzonden dan in 2019. Al vanaf maart was een explosieve stijging van het pakketvolume te zien. Het sluiten van de winkels in december leidde zelfs tot een verdriedubbeling (+202 procent) van het volume aan pakketten.
Consumenten vinden het in coronatijd overigens niet erg om iets langer op een pakket te wachten. Uit onderzoek van Sendcloud tijdens de eerste lockdown blijkt dat Nederlanders in crisistijd best bereid zijn 5,4 dagen op hun bestelling te wachten. Normaal gesproken willen consumenten maximaal vier dagen op hun levering wachten.
Pakketmarkt blijft groeien
‘Hoewel het pakketvolume na de lockdown zal stabiliseren, verwachten we ook komend jaar dat de pakketmarkt blijft groeien’, meldt CEO Rob van den Heuvel van Sendcloud. ‘Veel consumenten hebben afgelopen maanden het gemak van online shoppen ontdekt. We moeten daarom goed nadenken hoe we pakketbezorging op de lange termijn efficiënt en duurzaam kunnen inrichten.’