Containerprijzen dalen in rap tempo
De containerprijzen dalen momenteel snel, als gevolg van een afnemende consumentenvraag. Twee jaar lang was er sprake van capaciteitskrapte, extreem hoge tarieven en miljardenwinsten voor de rederijen. Maar die tijd is voorbij; de markt voor containervervoer is flink veranderd. De macht verschuift steeds meer naar de opdrachtgevers voor transport, en die zinnen op wraak. Dat meldt het FD.
Na de hoge pieken tijdens de coronacrisis dalen de containerprijzen inmiddels in rap tempo. Als gevolg daarvan willen klanten nu met de reders om tafel om opnieuw te onderhandelen over hun dure, vaste contracten. Conflicten liggen daarbij op de loer, omdat er bij veel bedrijven boosheid heerst over de enorm hoge tarieven in combinatie met een slechte service van de rederijen tijdens de pandemie. Begin dit jaar kwam bijvoorbeeld maar 30 procent van de schepen op tijd aan in de havens.
Hoe de relatie tussen opdrachtgevers en rederijen zich ontwikkelt, is sterk afhankelijk van hoe laatstgenoemden met de prijsdaling omgaan. Tijdens de coronacrisis piekte de containerprijs voor het vervoer van een grote container vanuit Azië naar Rotterdam tot een bedrag van zo’n 15.000 dollar. Een verzevenvoudiging van de tarieven van vóór Covid-19 uitbrak. Volgens het Britse onderzoeksbureau Drewry bedroeg het tarief voor de route van Shanghai naar Rotterdam begin deze maand nog maar 4700 dollar; een daling van 68 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Consumentenvertrouwen gedrukt
De sterke daling van de containerprijzen komt doordat de enorme vraag naar consumptiegoederen tijdens de coronapandemie voorbij is. Daarnaast is de oorlog in Oekraïne een onzekere factor. ‘We hebben verder te maken met hoge inflatie en sterk gestegen energieprijzen. Dat drukt het consumentenvertrouwen en dus de vraag naar goederen’, meldt CEO Jarell Habets van digitaal expediteur Shypple in het FD. Hij dacht tot voor kort dat de tarieven niet meer tot het niveau van voor corona konden dalen, maar houdt daar nu serieus rekening mee.
Nieuwe schepen in de vaart
Inmiddels hebben de grootste rederijen al aangegeven 16 procent van de afvaarten op de belangrijkste vaarroutes te zullen schrappen. Bij de start van de coronacrisis werden ook afvaarten geschrapt, waardoor de tarieven stabiel bleven. De vraag is echter of die maatregel opnieuw effect zal hebben. Er is immers sprake van een heel nieuwe economische realiteit. Wat ook meespeelt: rederijen hebben nieuwe schepen besteld die met ingang van volgend jaar in de vaart komen. Hierdoor wordt de capaciteit met zo’n 8 procent uitgebreid. En dat zou wel eens kunnen leiden tot verdere prijserosie.
Bron: FD