Consument verkiest lage kosten en stiptheid boven snelheid van thuisbezorging

thuisbezorging

Nederlandse consumenten vinden de laagste bezorgkosten (29%) en stiptheid (28%) doorgaans het belangrijkst bij thuisbezorging. Daarna volgen de snelste bezorging (18%), handigste bezorging (15%) en meest milieuvriendelijke bezorging (9%). Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Descartes onder 8000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 uit Nederland.

Gevraagd om te kiezen uit twee opties, geeft een derde (32%) van de Nederlandse consumenten de voorkeur aan stiptheid boven snelheid bij thuisbezorging. Ook vindt iets meer dan een derde (38%) de laagste kosten belangrijker dan snelheid.

14 procent is daarentegen van mening dat snelheid belangrijker is dan stiptheid, 11 procent vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten en 5 procent zegt juist dat de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker is dan snelheid.

Consument wil niet méér betalen

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Nederlandse consumenten de bezorgkosten (78%), de kosten en het gemak van het afhandelen van retourzendingen (77%), het traceren van de bezorging (75%) en het beschikbaar zijn van keuze/gemak/tijdvenster-opties (73%).

Hoewel Nederlanders de beschikbaarheid van tijdvakken een belangrijk onderdeel vinden van het leveringsproces en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. 64 procent zou niet méér willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 60 procent zou niet méér betalen om een online aankoop sneller te ontvangen.

Over het algemeen is twee derde van de Nederlandse consumenten (65%) meestal tevreden met de bezorgdiensten. 15 procent van de Nederlanders is altijd tevreden, 14 procent soms, 5 procent niet zo vaak en 2 procent is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Milieuprestaties van thuisbezorging belangrijk

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop gaan doen. 40 procent van de Nederlanders vindt milieuprestaties van de bezorging belangrijk. Ook is 65 procent van de consumenten ‘in enige mate’ geïnteresseerd in het op de webshop zien van de meest vriendelijke bezorgoptie: 35 procent van de consumenten zou dit graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (30%) is hierin matig geïnteresseerd.