CO2-uitstoot per pakket afgelopen vijf jaar met 56% gedaald

thuisbezorging

De CO2-uitstoot van een pakket in de last mile is ten opzichte van 2018 gedaald met 56 procent tot gemiddeld 100 gram. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org in samenwerking met Topsector Logistiek en verschillende vervoerders en webwinkels. De sector stelt zich nu als doel om in 2030 de uitstoot in de last mile met 90 procent te reduceren.

De gemiddelde uitstoot per verzonden pakket was in 2018 nog gemiddeld 230 gram. Inmiddels is dit afgenomen naar 100 gram per pakket (-56%). ‘Dat is een heel mooie stap. De afname in CO2-uitstoot komt met name door een verhoogde efficiëntie in de last mile. Denk aan meer depots, meer voertuigen met lagere emissies en kleinere verpakkingen, zodat er meer pakketten in de vervoersmiddelen passen. En er zijn stappen gezet op het gebied van elektrificering en fietsbezorging’, aldus Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.

‘Als e-commercesector willen we door samenwerking komen tot grip op en reductie van CO2-uitstoot van de leveringen van online bestellingen. Uit deze monitor blijkt nu dat we goed op weg zijn, maar we hebben zeker ook nog wat te winnen.’ Herman Wagter, programmamanager Topsector Logistiek vult aan: ‘De e-commercesector laat hier een mooie samenwerking zien in het steeds beter berekenen van de CO2-uitstoot. Dit helpt om effectief te reduceren en daarin ook de consument mee te nemen.’

Bezorging bij afhaalpunt niet altijd beter voor milieu

Gemiddeld genomen zorgt aflevering van een pakket bij een afhaalpunt voor 10 procent minder CO2-uitstoot dan thuisbezorging. Maar het is vervolgens afhankelijk van het vervoersmiddel van de consument of het bezorgen bij een afhaalpunt ook daadwerkelijk beter is voor het milieu. Thuisbezorgen kost gemiddeld 100 gram CO2-uitstoot. Een gemiddelde personenauto die op benzine rijdt, stoot met 1 km rijden meer uit, namelijk gemiddeld 204 gram CO2.

Ten Ham: ‘Een online bestelling thuis laten bezorgen, veroorzaakt dus vaak minder CO2-uitstoot dan zelf met de auto naar het afhaalpunt rijden. Uit onderzoek van TNO blijkt dat 33 procent van de pakketten die afgeleverd worden bij een afhaalpunt wordt opgehaald met de auto. Ons advies: haal je pakket lopend of met de fiets op bij een afhaalpunt. Lukt dat om wat voor reden dan ook niet, laat het pakket dan liever thuisbezorgen.’

Verdere reductie CO2-uitstoot

De e-commercesector heeft de ambitie om de CO2-uitstoot in de last mile met 90 procent te reduceren in 2030. ‘Uit dit onderzoek blijkt dat nog maar een relatief klein deel van alle pakketten in de last mile zónder CO2-uitstoot bezorgd wordt. Hier valt dus nog wat winst te behalen. Ook kijken we naar het transport vóór de last mile: we streven naar meer efficiëntie door slim datagebruik en het gebruik van duurzamere brandstof. Daarnaast adviseren we webshops om duidelijk te communiceren over duurzamere bezorgkeuzes. Eerder onderzoek wees uit dat consumenten in de check-out van de webwinkel goed te stimuleren zijn om een duurzamere bezorgoptie te kiezen’, aldus Ten Ham.