Checklist voor supply chain footprint
Meer dan 60 procent van de Europese en Amerikaanse bedrijven verwacht in de komende drie jaar een deel van hun productieactiviteiten van Azië terug te verplaatsen naar Europa of de VS. Dat is de belangrijkste conclusie van het onderzoek ‘Global Reshoring & Footprint Strategy’, eerder dit jaar uitgevoerd door Buck Consultants International (BCI) en Supply Chain Media. De trend van reshoring wordt verder versneld door de oorlog in Oekraïne en de Europese eensgezindheid.
De onderzoeksresultaten tonen aan dat reshoring een hot topic is op de internationale boardroom-agenda. De talrijke verstoringen van de supply chain in de afgelopen jaren, waaronder Covid-19, tekorten aan materialen en onderdelen en sterke tariefstijgingen voor zeevrachtvervoer, hebben bedrijven gedwongen hun productie-footprint te heroverwegen. 60 procent van de ondervraagde bedrijven verwacht in de komende drie jaar een deel van hun Chinese/Aziatische productie terug te brengen naar Europa of de VS. Nu de brandstofprijzen – en dus de transportkosten – de pan uit rijzen, zal het principe ‘make in region, sell in region’ nog aantrekkelijker worden.
Wendbaarheid en bedrijfsstrategie
De belangrijkste drijfveren voor de opzet van de waardeketen zijn nu agility en flexibiliteit, ten koste van laagste-kostenoplossingen. Het proces van reshoring naar Europa verloopt echter relatief traag omdat aanzienlijke obstakels moeten worden overwonnen. Hogere exploitatiekosten in Europa en de VS door een gebrek aan schaalgrootte en het ontbreken van een leveranciersbasis in deze regio’s zijn de belangrijkste hindernissen. Veel bedrijven zullen in de komende drie jaar overstappen van een planning per land naar een geïntegreerde wereldwijde planning en organisatie van de supply chain. Volgens de enquête willen bedrijven met een Product Leadership-strategie de productconfiguratie beperken om meer volumeflexibiliteit te creëren. Bedrijven met een Cost Leadership- en Operational Excellence-strategie willen ook meer wendbaarheid, waardoor de supply chain kostenintensiever wordt. Ondertussen betekent een Customer Intimacy-strategie een nog grotere focus op snellere leveringen.
Download de checklist voor supply chain footprint
Supply chain consultant BCI en Supply Chain Magazine hebben een checklist voor supply chain footprint ontwikkeld om te beoordelen of uw bedrijf de supply chain footprint voor productie en distributie in lijn heeft gebracht met de bedrijfsstrategie.
Alle checklists van Supply Chain Magazine vind je hier.