Chaos in containervaart: gebrek aan lege containers én tekort aan schepen
Er heerst chaos in de containervaart. Als gevolg van de coronapandemie raakte de supply chain flink verstoord. Containers staan daardoor nu in de verkeerde werelddelen of worden niet geleegd. Daarbovenop komt een gebrek aan schepen, waardoor het lastig is containerruimte te boeken. De bevoorrading van winkels loopt dan ook gevaar.
De problemen in de containervaart zijn voor Fenex, de organisatie voor bedrijven in de expeditie en logistiek, reden ‘een noodsignaal’ af te geven. ‘Containervervoer wordt slechter en onbetrouwbaarder, maar de prijs stijgt alleen maar’, zegt Roderick de la Houssaye, voorzitter van Fenex, in het FD. Hij dringt er bij de rederijen op aan maatregelen te treffen.
De ontstane situatie hindert de import uit Azië. De la Houssaye verwacht dat er tekorten aan allerlei producten gaan ontstaan, variërend van kokosmelk uit Sri Lanka tot huisdierbenodigdheden uit China. Directeur Ad Schoenmakers van expediteur Ritra Cargo Holland vreest dat met name de importeurs van seizoensgebonden producten als kleding en tuinspullen in de problemen komen.
Aantrekkende wereldhandel vergroot problematiek containervaart
Lars Mikael Jensen, SVP en Head of Global Ocean Network van rederij Maersk, beaamt dat er ‘grote knelpunten’ zijn in de containervaart. Het feit dat de wereldhandel inmiddels weer aantrekt, vergroot de problemen nog eens extra. Door de verstoringen in de supply chain eerder dit jaar staan lege containers volgens Jensen niet in de juiste regio. Die zouden nu in Azië moeten staan, maar bevinden zich veelal in Europa en de VS.
Doordat veel havens als gevolg van Covid-19 kampen met opstoppingen, is een oplossing lastig te vinden. ‘Containers komen daardoor nauwelijks beschikbaar. Volle containers die in de VS en Europa staan, worden namelijk niet geleegd’, aldus Jensen. Dat werkt wereldwijd in de supply chains door. Zo kampen havens in de VS met een tekort aan chauffeurs, waardoor volle containers de haven niet verlaten en lege uitblijven.
Ander voorbeeld is de lockdown in havenstad Colombo in Sri Lanka, een containerknooppunt voor kledingfabrikanten uit India en Bangladesh. Volgens nieuwssite The Loadstar kan een derde van de havenwerkers als gevolg van de maatregelen niet komen werken. Gevolg is dat er 50.000 volle containers op de terminals staan die allang vervoerd hadden moeten worden naar de plaats van bestemming.
Lege containers verplaatsen na Chinees nieuwjaar
In het tweede kwartaal, toen landen massaal in lockdown gingen, werden veel containerschepen uit de vaart gehaald. Inmiddels wordt volgens Jensen echter elk beschikbaar schip en elke container die gebruikt kan worden, ingezet. De rustige weken na het Chinees nieuwjaar, volgend jaar februari, wil Maersk gebruiken om lege containers naar de juiste regio te brengen. ‘Normaal schrappen we in die periode veel afvaarten, maar in 2021 zullen we dat niet doen.’