Bosch: recessie in auto-industrie houdt aan

Bosch

De recessie die momenteel gaande is in de auto-industrie is nog lang niet voorbij. De Duitse wereldmarktleider in onderdelen Bosch rekent op nog zeker vijf jaar stagnatie. Ook toeleveranciers zullen de gevolgen hiervan ondervinden.

Bij de bekendmaking van de voorlopige cijfers over 2019 werd duidelijk dat de dalende autoproductie en de verschuiving naar elektrisch rijden veel impact hebben op het bedrijf. Bosch zag zijn brutobedrijfsresultaat zelfs bijna halveren, meldt het FD.

Voor dit jaar verwacht Bosch voor het derde achtereenvolgende jaar een afname in de wereldwijde productie van auto’s. Er wordt gerekend met een krimp van 2,6 procent, tot ongeveer 89 miljoen voertuigen. Dat zijn er bijna 10 miljoen minder dan in 2017.

Tot 2025 verwacht de producent uit Stuttgart ook nog geen verbetering in de situatie. Met datzelfde scenario rekent ook branchegenoot Continental. De derde grote toeleverancier van Duitsland, ZF Friedrichshafen, gaat uit van twee jaar malaise.

Brede positionering Bosch

Overigens kan Bosch door de brede positionering van het bedrijf wel een stootje hebben. Het bedrijf maakt ook gereedschap en huishoudelijke apparaten en is dus niet volledig afhankelijk van de opbrengst van de auto-onderdelen.

Naast de daling in de autoproductie en de ingezakte vraag naar dieselmotoren voor personenauto’s, zijn de tegenvallende winstcijfers ook te wijten aan hoge herstructureringskosten en forse investeringen in toekomstprojecten.

Transformatie van het bedrijf

Het bedrijf is er nu alles aan gelegen de winstgevendheid te verbeteren. Volgens Bosch is een hoge winst een voorwaarde om te kunnen blijven investeren in de technologieën van de toekomst en de transformatie van het bedrijf.

Bron: FD