Bol.com verbetert service aan verkooppartners met uitbreiding fulfilmentcenter
Met de verdubbeling van het fulfilmentcenter kan Bol.com de logistiek voor nog meer verkooppartners verzorgen. Die kunnen profiteren van de uitgebreide afleveropties die Bol.com biedt en van een hogere leverbetrouwbaarheid. Innovatieve verpakkingsmachines en een inpandig sorteercentrum van PostNL zorgen daarnaast voor kleinere pakketten en minder transportkilometers.
Door Marcel te Lindert
Inmiddels gebruiken 49.000 bedrijven uit Nederland en België het online platform van Bol.com om hun producten te verkopen. Een steeds groter deel daarvan maakt gebruik van de service Logistiek via Bol.com. Dat betekent dat Nederlands grootste e-commerce-bedrijf de producten op voorraad houdt, verzendt, retour neemt. Daarvoor is steeds meer ruimte nodig. ‘Met deze uitbreiding geven we onze verkooppartners de gelegenheid om van onze servicelevels te blijven profiteren. Denk aan levering op dezelfde dag, in de avond of op zondag’, vertelt CEO Margaret Versteden tijdens de opening van de aanbouw.
Snellopers bij Bol.com
Eén van de verkooppartners is Sander Berendsen, oprichter van SB Supply. Hij verkoopt via het platform game-accessoires en maakt gebruik van Logistiek via Bol.com. ‘De snellopers liggen in het fulfilmentcenter van Bol.com. Die zijn goed voor 80 procent van alle orders. De langzaamlopers liggen in mijn eigen magazijn. Van Bol.com ontvang ik regelmatig een voorraadanalyse die aangeeft welk deel van de voorraad in het fulfilmentcenter wel of niet gezond is. Dat helpt om de juiste voorraad op de juiste plek te leggen.’
De uitbreiding is een goede zaak, stelt Berendsen kort voor de officiële openingshandeling. ‘Dat betekent dat ik eventueel meer voorraad bij Bol.com kan leggen. En dat de leverbetrouwbaarheid in piekperiodes omhoog gaat. Door gebruik te maken van Logistiek via Bol.com kan ik mij meer met commercie bezighouden. Dat doe ik liever dan logistiek. Dat Bol.com nu ook in Wallonië is gestart, maakt hun dienstverlening alleen maar interessanter.’
Meer tijd in de nacht
Verregaande automatisering maakt het mogelijk om de dienstverlening nog verder te verbeteren. Net als het eerste, in 2017 geopende deel bevat het nieuwe gedeelte een sorteersysteem van PostNL. Door alle pakketten meteen op postcodegebied te sorteren, hoeven ze niet eerst naar een sorteercentrum van PostNL. Ze kunnen direct naar de juiste regio worden getransporteerd, wat scheelt in het aantal vervoersbewegingen. ‘Door hier te sorteren, slaan we een paar stappen in het verzendproces over. Dat geeft ons in de nacht meer tijd om de laatste orders te verwerken’, stelt Joost van Poelgeest, director logistics infrastructure bij Bol.com.
Ronduit innovatief zijn de verpakkingsmachines die volledig automatisch orders met meer dan één artikel kunnen verpakken. Bol.com heeft er daarvan vijf aangeschaft, naast de negen die alleen orders met één artikel kunnen verpakken. ‘Wij bieden op dit moment 41 miljoen artikelen aan. Een groot deel daarvan kan automatisch worden verpakt. De machines maken een doos op maat en vouwen die om de order heen. Daarmee besparen we lucht en vulkarton. Dat karton is gemaakt van gerecycled karton. Zelfs het snijafval gebruiken we weer opnieuw voor het doosje van de toekomst’, stelt COO Vincent Weijers.
35 kilometer conveyors
Om zoveel mogelijk te voorkomen dat klanten per order meerdere pakketten ontvangen, zijn de operaties in het oude en nieuwe deel van het fulfilmentcenter met elkaar verbonden. Goederen die op één van de 220 nieuwe werkstations worden ingeslagen, kunnen ook in het oude deel worden opgeslagen. De kunststof bakken waarin de orders worden verzameld, kunnen een rondgang maken door zowel het oude als nieuwe deel. ‘In totaal ligt hier nu 35 kilometer aan conveyors’, meldt Weijers.
De orderpickmethode verschilt flink. In het oude deel moesten de orderpickers zelf langs de picklocaties lopen. In het nieuwe deel zorgt een shuttlesysteem met circa 2000 shuttles ervoor dat de pickvoorraad naar de orderpickers toe komt. Daarvoor zijn maar liefst 96 orderpickstations gecreëerd. Poelgeest: ‘Het shuttlesysteem is in totaal 40 meter hoog. In feite hebben we twee shuttlesystemen met elk hun eigen in- en uitvoerbanen boven elkaar geplaatst. De helft is nu in gebruik, de andere helft is nog in aanbouw.’