BMN Bouwmaterialen digitaliseert inbound-logistiek voor dc’s en winkels
BMN Bouwmaterialen zet in op digitalisering en optimalisatie van alle inbound-logistieke processen. BMN wil een beter beheer van en meer inzicht in de voorraden van haar zeven distributiecentra en de magazijnen en shops van 81 winkels. Daarvoor gaat het aan de slag met ZetesMedea; magazijnsoftware die medewerkers helpt logistieke verplaatsingen van goederen efficiënter te beheren en te controleren.
BMN heeft dankzij 81 vestigingen en zeven distributiecentra (dc’s) dagelijks grote volumes in omloop. Met de software van Zetes wil BMN nu volledige visibiliteit over haar voorraden krijgen en een beter inzicht in de artikelen die van de dc’s naar één van de vestigingen in Nederland worden vervoerd, of rechtstreeks naar eindklanten op de bouwplaats.
‘We willen onze klanten de beste service bieden. Om dit te bereiken is het van groot belang onze magazijnen efficiënt en flexibel in te richten en te beheren. Door de digitalisatie van processen, zoals goederenontvangst, inventarisatiebeheer en orderverwerking, kan dit worden gewaarborgd. Ook kan zo aan de vraag van de markt worden voldaan en behouden we ons concurrentievoordeel’, zegt projectmanager Ruben Beukema van BMN.
Pilotfase van amper vijf weken
Na een grondige analyse van de magazijnprocessen, met name in de dc’s, startte Zetes het project via een uitdagend stappenplan. ‘Een maand na onze analyse is de pilotfase met BMN opgestart in een van de vestigingen. Het hele team heeft daarbij ZetesMedea getest. Na amper vijf weken besliste BMN al om het systeem versneld uit te breiden naar al zijn vestigingen’, meldt Paul Lankhout, Country Manager van Zetes Nederland.
Snellere verwerking van inkomende goederen
Alle inkomende goederen bij BMN krijgen voortaan een QR- of barcode. De materialen worden dan meteen gescand met de nieuwe handterminals van BMN, die gekoppeld zijn aan ZetesMedea. De magazijnsoftware geeft de voorraadlocatie aan. Vervolgens worden de materialen meteen naar de juiste positie in het magazijn verplaatst. Op deze wijze wordt vermeden dat goederen ‘in de wacht’ blijven staan.
BMN startte het digitaliseringsproject aan het begin van de eerste coronagolf. ‘Het was een uitgelezen kans de digitalisering in deze periode te realiseren. In samenwerking met Zetes is er snel geschakeld; we waren direct overtuigd van de toegevoegde waarde’, aldus Beukema. Een volgende stap in het digitaliseringstraject is dat de magazijnmedewerkers door Zetes worden geholpen orders sneller te verwerken.