Blockchain vindt zijn toepassing in de Belgische en Nederlandse havens
Maar liefst 95 procent van alle blockchain-pilots is volgens adviesbureau Deloitte gestopt. ‘Onze oplossing voor het beveiligd vrijgeven van digitale pick-up-rechten voor containers via blockchain behoort tot de overige 5 procent’, meldt CEO Nico Wauters van het Antwerpse T-Mining tijdens een seminar van het Europese samenwerkingsverband Elupeg in Hoofddorp.
Door Martijn Lofvers
Vijf jaar geleden begon T-Mining met de ontwikkeling van een zogenaamde ‘private blockchain’-oplossing om de pincodes voor het ophalen van zeecontainers bij een Antwerpse terminal waterdicht te krijgen. ‘We hadden drie jaar nodig om alle betrokkenen te overtuigen’, zegt Wauters. Voor deze toepassing kregen betrokkenen in het afhandelingsproces een wachtwoord gemaild. ‘De georganiseerde misdaad bood mensen geld voor dit wachtwoord, zodat containers – of een verslavend deel van de inhoud – illegaal konden worden opgehaald. Nu is bijna het hele proces vastgelegd in blockchain, behalve het allerlaatste gedeelte: dat van de pincode voor de vrachtwagenchauffeur. Dat gebeurt binnenkort.’
Op dit moment nemen in totaal 1400 bedrijven deel aan dit project ‘Secure Container Release’, waaronder de rederijen MSC, Hapag-Lloyd en CMA CGM en de logistiek dienstverleners DSV, DHL, Kuehne + Nagel en Katoen Natie. ‘We hebben nog geprobeerd om verzekeringsmaatschappijen te overtuigen, maar dat is helaas niet gelukt’, erkent Wauters. ‘Je moet blockchain combineren met andere technologieën om het te laten werken en om de commerciële belangen in evenwicht te houden.’ Omdat deze oplossing gebruikmaakt van de ethereum blockchain hoeven belanghebbenden geen licentie per transactieregel te betalen, zoals in een publieke blockchain.
Brexit-blockchain
Een ander operationeel voorbeeld van een logistieke blockchain-toepassing is Quay Connect, de volledig geautomatiseerde douaneafhandeling tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. ‘Brexit is een Greenfield-omgeving en ideaal voor de toepassing van blockchain, omdat de regelgeving nieuw is en de afhandeling nog onduidelijk’, verduidelijkt Aljosja Beije, directeur van het adviesbureau Blocklab dat in 2018 werd opgericht als dochteronderneming van de haven van Rotterdam. ‘Met onze oplossing, die draait op het blockchain-platform Naviporta, besparen bedrijven 40 euro per transactie op de complete douaneafhandeling bij export naar het Verenigd Koninkrijk. Het biedt een directe integratie met de Britse autoriteiten, met verschillende ERP-systemen en met de havens van de EU op inmiddels vier transportroutes naar het VK.’
Als docent legt Beije het principe van blockchain heel praktisch uit. ‘In de blockchain komen op een beveiligde manier alle vingerafdrukken van processtappen in een metamodel van de supply chain bijeen. Het invoeren van de data triggert deze vingerafdrukken, maar we slaan dus geen data op in de blockchain. Die data kunnen bestaan uit een pdf-document van bijvoorbeeld een ladingsdocument of een zogenaamde token, een digitale asset net zoals een bitcoin. De blockchain creëert dus een digitaal spoor van een document, bijvoorbeeld een Bill of Lading, of een asset dat van eigenaar kan wisselen in een voorgeprogrammeerde transactie onder specifieke voorwaarden.’
Vier stromen
Voor het invoeren van de benodigde data voor de douane-oplossing gebruikt Blocklab Google Document AI om pdf’s van douanedocumenten te lezen. ‘Dit gaat tussen de 95 en 98 procent accuraat, dus het vergt nog steeds menselijke handelingen’, aldus Beije. Voor succesvolle blockchain-toepassingen is het volgens hem noodzakelijk een viertal benodigde stromen goed te managen: data, fondsen, goederen en vertrouwen.