BISCI: Krachten bundelen voor circulariteit

BISCI

Het realiseren van een circulaire samenleving is vooral ook een kwestie van de krachten bundelen. Dat bleek wel tijdens het event ‘Dare to be circular’ van Brightlands Institute for Supply Chain Innovation (BISCI) op 2 maart in het Mecc in Maastricht. De resultaten van drie jaar onderzoek en kennis uit het netwerk kwamen samen op dit evenement. BISCI is het samenwerkingsverband van Universiteit Maastricht, TNO en Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek, mede gefinancierd door de Provincie Limburg.

Elsa Scholte, global communication director van Solidaridad, belichtte het Fair & Smart Data project tijdens het event. Binnen dit project analyseren BISCI en Solidaridad data uit de koffie-supply chains om zo deze ketens eerlijker te maken. Door de Fair Trade-initiatieven van Solidaridad krijgen kleine Afrikaanse agrariërs wél een eerlijke prijs betaald voor hun koffiebonen. Bovendien worden de boeren beloond voor het leveren van data over de oogst.

‘Er zijn in de wereld maar een paar grote inkopers van koffiebonen, waaronder Lavazza, Peets, Nescafé, JDE en Starbucks. Zij dragen ook een belangrijke verantwoordelijkheid voor eerlijke prijzen voor de koffieboeren’, aldus Scholte. Volgens haar krijgen koffieboeren gemiddeld na dertig jaar nog steeds $1.08 voor een pond koffiebonen. ‘Terwijl ook voor hen in de tussentijd alles duurder is geworden.’

Een ander initiatief op dit vlak is Acorn, waarover Jelmer van de Mortel (foto), Head of Acorn, de visie op en toepassing van de circulaire economie van de Rabobank gaf. Het Solidaridad Network, de Rabobank en Microsoft hebben hun krachten binnen Acorn gebundeld om data in wereldwijde supply chains vast te leggen zodat er voor de kleine agrariër een eerlijke vergoeding gerealiseerd kan worden.

Plantaardig plastic

Het bedrijf Avantium ontwikkelt innovatieve oplossingen voor de chemie-industrie. Zo heeft het een vervanging voor plastic ontwikkeld die volledig plantaardig is: FDCA. Dit is een grondstof op basis van suiker waarmee PEF wordt gemaakt, een 100 procent plantaardig bio-plastic. PEF wordt gebruikt voor onder andere flessen, verpakkingen, folies, vezels en textiel. Het grote voordeel van dit type plastic is dat er geen emissie vrijkomt bij de productie en het ongelimiteerd hergebruikt kan worden.

Tom van Aken, CEO en Founder van Avantium, ziet grote kansen voor zijn scale-up en gelooft in een toekomst met circulaire materialen. Hij meldde dat Avantium jaarlijks 5 kiloton FDCA gaat produceren in een fabriek in aanbouw in Delfzijl. Daarnaast gaat het bedrijf licenties verkopen aan grote plasticproducenten die met de technologie van Avantium bio-plastic kunnen produceren.

Volgens Van Aken is het produceren van plant-gebaseerd plastic voor verpakkingen vooral nodig om het in het recyclingsysteem te houden, niet zozeer om het in de natuur weg te kunnen gooien. ‘Dat laatste zou per ongeluk kunnen voorkomen, maar dan zonder de problemen van het traditionele plastic.’ Ook meldt hij dat Avantium inmiddels bezig is met een licentiemodel voor haar fabrieken om wereldwijd te kunnen opschalen. ‘Het eerste contract hiervoor is getekend in de VS.’

Beslissend decennium

Martijn Stamm, Director Mobility van TNO, sprak tijdens het event ook over de Green Deal en doelstellingen vanuit de EU voor het reduceren van uitstoot. We leven volgens Stamm in een beslissend decennium. Om klimaatopwarming tegen te gaan, dienen we in Europa – maar ook wereldwijd – schadelijke broeikasgassen te reduceren, tot wel 90 procent in 2050.

Stamm pleit voor het creëren van ecosystemen zoals BISCI waarin intensief wordt samengewerkt binnen supply chains, met leveranciers en klanten, om de hele supply chain te verduurzamen en scope 3-emissies te verminderen. Die vormen namelijk tot wel 75 procent van de totale emissies van een product. ‘Om de Green Deal te laten slagen, moeten we gezamenlijke doelen stellen, werken aan een groene omgeving en uit onze comfort zone treden’, aldus Stamm.

De ‘wrap up’ van de dag werd gedaan door prof. dr. Dominik Mahr van de Universiteit Maastricht. Hij keek terug op een boeiende dag van inzichtelijke keynotes, kennisdeling, diepgaande breakouts en leuke quizzen. Elkaar meenemen in het duurzaamheidsverhaal over het waarom, met wie en wanneer was volgens hem de belangrijkste les van de dag. ‘Sámen de uitdaging aangaan kan ook heel leuk zijn en mooie resultaten opleveren’, aldus Mahr.