Bijna negen op de tien Nederlanders best bereid langer op een pakketje te wachten

thuisbezorging

Om de bezorging van pakketjes duurzamer te maken, wil een meerderheid van de Nederlandse consumenten ook best zelf concessies doen. Zo geeft bijna negen op de tien consumenten aan langer te willen wachten op de bestelde producten als dat beter is voor het milieu. Een kwart is zelfs bereid vijf of meer dagen extra te wachten. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlandse consumenten uit verschillende leeftijdsgroepen.

De milieu-impact van het online bestellen van producten is gezien het grote aantal thuisbezorgingen en retourneringen groot. Maar bij wie ligt de verantwoordelijkheid om die impact te verkleinen? 71 procent van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven hun bedrijfsvoering verduurzamen en 58 procent ziet graag dat webshops hen actief bewust maken van de meest duurzame bezorgoptie. Tegelijkertijd geeft 87 procent aan uit milieuoogpunt best wat extra geduld te willen oefenen. Een kwart van hen vindt het zelfs geen probleem om vijf dagen of meer te wachten.

Consument wil zelf bezorgmoment kiezen

Dat consumenten best wat langer willen wachten op de bezorging van pakketjes, blijkt ook uit hun antwoord op de vraag wat voor hen het meest belangrijk is bij het online bestellen. Consumenten hechten over het algemeen helemaal niet zo veel waarde aan het zo snel mogelijk in huis hebben van producten. Slechts 9 procent geeft aan same of next day delivery het belangrijkst te vinden bij een bestelling. Wél belangrijk vinden ze het om zelf controle te hebben over wanneer de bezorging plaatsvindt: 58 procent van de consumenten wil graag zelf een bezorgmoment kunnen kiezen.

Zelf pakketjes ophalen of retourneren

Consumenten blijken ook best bereid om producten op te halen of te retourneren in de winkel of bij een pick-up point. Bijna negen op de tien (86%) is bereid dit te doen. De afstand die ze hiervoor moeten afleggen, is wel een belangrijke factor. Voor 31 procent van de consumenten ligt de grens bij een afstand van 2 kilometer, terwijl 34 procent 2 tot 5 kilometer als maximum aangeeft. Langere afstanden zijn minder populair: 16 procent kiest voor 5 tot 10 kilometer, terwijl slechts 5 procent bereid is om 10 tot 20 kilometer te reizen om een product op te halen of te retourneren in de winkel of bij een pick-up point.

Transparante communicatie van webshops

‘De resultaten bevestigen dat consumenten bereid zijn duurzamere keuzes te maken als het gaat om het online bestellen van producten. De e-commercesector heeft een belangrijke verantwoordelijkheid om hen hierbij te helpen. Enerzijds door op hun webshops transparant te communiceren over welke bezorgopties het meest duurzaam zijn. Anderzijds door consumenten in hun fysieke winkels de mogelijkheid te bieden producten op te halen en te retourneren, waardoor de milieu-impact van thuisbezorging wordt verkleind’, aldus managing director Pieter Van den Broecke van Manhattan Associates.