Bezuinigende groot- en detailhandel zet mes in transportkosten
Maar liefst 80 procent van de groot- en detailhandelsbedrijven is momenteel actief bezig om kosten te besparen. Organisaties die in hun kosten snijden, doen dit onder andere door de transportkosten terug te dringen. Bij 38 procent gaat dáár de hand op de knip, blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder, uitgevoerd onder ruim 500 beslissers binnen de groot- en detailhandel.
Acties die organisaties momenteel nemen om kosten te besparen, zijn volgens Wuunder in de eerste plaats het meer onderhandelen met leveranciers (48%). Daarna volgt het verlagen van de transportkosten (38%). Het automatiseren van processen staat met 34 procent op een derde plek. Het meer onderhandelen met fabrikanten (31%) én het gebruiken van goedkopere verpakkingen (31%) scoren respectievelijk een vierde en vijfde plaats. Volgens het verzendplatform kiezen groot- en detailhandelaren minder vaak voor de groenere optie om lokaal te gaan produceren (10%).
Wanneer organisaties genoodzaakt zijn een volgende stap te nemen in kostenbesparing, wordt het mes als eerste gezet in het voorraadbeheer (25%) en de personeelskosten (24%). Lager op het lijstje staan transportkosten (16%), het inkoopproces (16%), verpakkingskosten (14%) en logistieke processen (13%).
Verzendkosten voor klanten verhogen
Wanneer organisaties specifiek in het logistieke proces kosten moeten besparen, zouden de meesten dat doen door de verzendkosten voor de klanten te verhogen (20%). Een andere veelgenoemde optie is het implementeren van beter voorraadbeheer (19%). Dat is volgens Wuunder voor veel organisaties relevant, omdat uit het onderzoek ook blijkt dat 24 procent van de handelaren op dit moment met een overschot aan voorraad zit. Tot slot wil men ook de vervoerders aanpakken; zo zegt 17 procent scherper te zullen onderhandelen. Ook wil nog eens 17 procent goedkopere verpakkingen gebruiken.
Snijden in transportkosten lastiger
Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder: ‘Het snijden in transportkosten is vandaag de dag lastiger dan voorheen. Dat komt omdat transportkosten inmiddels uit veel meer elementen bestaan. Veel retailers werken met verschillende vervoerders en hun tarieven bestaan ook weer uit allerlei componenten, zoals lengte, breedte en hoogte, volume en gewicht van pakketten of pallets, de bestemming, route en snelheid van leveren. De opties zijn eindeloos, maar dat maakt ook dat het kiezen van de ‘‘goedkoopste’’ optie niet meer gemakkelijk handmatig gedaan kan worden’, aldus Gehlen. Groot- en detailhandelaren die dit pad willen bewandelen, doen er volgens hem dan ook goed aan software aan te schaffen die per order inzichtelijk maakt wat de mogelijkheden zijn en tegen welke tarieven.