Bezorging per fiets stuk duurzamer dan met elektrische bus
Bezorging per fiets is toch echt de duurzaamste manier van post- en pakketbezorging, want ook elektrische bussen stoten nog altijd veel CO2eq uit. Dat blijkt uit onderzoek van Grant Thornton Sustainability & Impact Services en fietskoeriersplatform Cycloon. Door pakketten en post met de fiets te bezorgen, besparen bedrijven, overheden en non-profits tot wel 99 procent CO2eq-uitstoot.
In het onderzoek is gekeken naar de CO2eq-uitstoot van de meest gebruikte vervoersmiddelen in de last-mile van het bezorgproces bij de post- en pakketbezorging in Nederland. CO2eq, oftewel koolstofdioxide-equivalent, geeft aan hoeveel een bepaalde hoeveelheid broeikasgas bijdraagt aan de opwarming van de aarde, gebruikmakend van een equivalente concentratie CO2.
Strengere uitstootregelgeving
De aanleiding voor het onderzoek was dat steeds meer steden (diesel)busjes uit het stadscentrum weren, vanwege strenger wordende uitstootregelgeving. Om die reden stappen veel bedrijven over op transport via elektrische bestelbussen of bezorging per fiets. Deze alternatieven moeten ervoor zorgen dat steden schoner, leefbaarder, groener en veiliger worden.
Uit het onderzoek komt echter duidelijk naar voren dat zelfs de uitstoot van elektrische bussen fors hoger is dan de uitstoot van post- of pakketbezorging per fiets. Per pakket is de totale uitstoot van een elektrische bus (op groene stroom) 5 gram CO2eq, waar de uitstoot van een Cycloon-bezorgfiets slechts 0,07 gram CO2eq is. Een dieselbus stoot voor hetzelfde stuk maar liefst 1423 gram CO2eq uit.
Impact van dieselbusjes
Het onderzoek zet mensen echt aan het denken, zegt onderzoeker Kirsten van Reisen van Grant Thornton Sustainability & Impact Services. ‘Als je eenmaal weet wat de impact van dieselbusjes is, ga je anders kijken naar de bezorgmarkt. Wanneer er een pakketje bij je thuisbezorgd wordt en je ziet zo’n busje staan, dan ga je daar over nadenken. Waarom kiest zo’n bedrijf niet voor de duurzame optie: fietsbezorging?’
Met de uitkomsten van het onderzoek hebben Grant Thornton en Cycloon ook een ‘impactmeter’ samengesteld. Door het aantal verstuurde poststukken of pakketten in te vullen, kan de besparing op de CO2eq-uitstoot van bedrijven en instellingen worden uitgerekend.