Betere visibility en doorloopsnelheid moeten nieuwe disrupties voorkomen
Supply chains hebben zich inmiddels grotendeels hebben hersteld na de chaos en disrupties van de afgelopen tijd. Om nieuwe verstoringen te voorkomen, geven veel bedrijven prioriteit aan optimalisatie-initiatieven die de end-to-end visibility en doorloopsnelheid verbeteren. Hiermee willen ze hun prestaties verbeteren en risico’s aanpakken. Dat blijkt uit onderzoek van analistenbureau IDC in opdracht van supply chain-softwareleverancier Project44.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1018 C-level-respondenten in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Afrika, en Azië-Pacific. Volgens de respondenten is supply chain-optimalisatie om kosten te verlagen een topprioriteit voor het komende jaar. Het biedt volgens hen de grootste kans om sneller te kunnen reageren op verstoringen. Deze prioriteit stond ook bovenaan bij álle ondervraagde sectoren, waaronder de auto-industrie, de industriële productie en de detailhandel.
Doorloopsnelheid verbeteren
Hoewel de meeste bedrijven een betere visibility in supply chains en een effectievere samenwerking tussen deelnemers in de keten als kritieke elementen beschouwen, is de vooruitgang op dit vlak traag en blijven er aanzienlijke mogelijkheden voor verbetering bestaan. Meer dan 50 procent van de bedrijven zegt bijvoorbeeld dat het delen van informatie in een digitale standaard flink bijdraagt aan het verbeteren van de supply chain. Toch wordt in minder dan de helft van de gevallen logistieke informatie op deze manier gedeeld.
Verder blijkt dat het gebrek aan operationele zichtbaarheid de afgelopen drie jaar een aanzienlijke impact heeft gehad in de reeks van disrupties, wereldwijd, regionaal en lokaal. 32 procent van de bedrijven rapporteert dat ze te veel betalen voor logistieke diensten, 30 procent meldt omzet- of inkomstenverlies en nog eens 30 procent laat weten dat ze niet in staat waren zendingen kosteneffectief te plannen en uit te voeren.
Investeringen in visibility tools
Het onderzoek toont ook aan dat geavanceerde, real-time visibility automatisering, workflows en mogelijkheden voor AI/machine learning mogelijk maakt. Dit helpt om fouten en menselijke arbeid te voorkomen en de besluitvorming in de hele supply chain te verbeteren. Bedrijven die hun supply chain zelf hoog waarderen, blijken ook veerkrachtiger en kosteneffectiever, waardoor de omzetgroei er (veel) beter is dan bij hun concurrenten.
De huidige economische omstandigheden vertragen overigens de investeringen in betere tools voor visibility niet; 72 procent van de bedrijven verwacht de investeringen op dit vlak te handhaven of te verhogen. In Noord-Amerika is die kans echter het kleinst, in Azië-Pacific juist het grootst.
Chaos voorkomen
‘Ondanks dat er incidenten blijven ontstaan, hebben supply chains zich weer aangepast aan de omstandigheden van vóór de pandemie’, zegt Michael Cucchi, SVP Product Marketing bij Project44. ‘Veel bedrijven investeren nu in het verbeteren van doorloopsnelheid en kostenefficiëntie, om te voorkomen dat ze weer worden geconfronteerd met storingen, kosten en omzetverlies vergelijkbaar met die in het Covid-tijdperk. Door geavanceerde real-time visibility in te zetten in combinatie met de volgende generatie machine learning en automatisering voorkomen bedrijven de chaos waar zij de afgelopen jaren mee te maken hebben gehad’, aldus Cucchi.
Trends in de gaten houden
‘Om naast de end-to-end visibility ook de doorloopsnelheid en nauwkeurigheid te verhogen, is het noodzakelijk de trends in supply chain-technologie goed in de gaten te houden’, meent Simon Ellis, Supply Chain Lead Analist en Group VP bij IDC. ‘Uit ons onderzoekt blijkt dat er maar één manier is om die doorloopsnelheid te bereiken en efficiëntere en beter geïnformeerde beslissingen te nemen. Bedrijven moeten de visibility, de duidelijkheid van informatie en de controle over hun supply chain verbeteren. De meerderheid van de bedrijven geeft daarom ook prioriteit aan deze initiatieven.’