Bedrijven verhogen investeringen voor digitale transformatie
Digitalisering staat voor bedrijven wereldwijd hoog op de agenda. Maar liefst 60 procent van de ondervraagde organisaties is van plan om investeringen in hun digitale transformatie te vergroten, ondanks een krimpende wereldeconomie. Bijna alle bedrijven (94%) verwachten een substantiële en impactvolle transformatie te realiseren. Toch behaalt de meerderheid van de bedrijven in een digitale transformatie niet hun vooropgestelde doelstellingen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Mind the Tech Gap’ van Boston Consulting Group (BCG).
Bedrijven kampen met vijf belangrijke uitdagingen voor het opzetten en uitvoeren van digitale transformaties. In de eerste plaats is dat het maken van de juiste keuzes tussen disruptieve technologieën: de top-3 van transformerende bedrijfstechnologieën die worden genoemd, zijn geavanceerde Artificial Intelligence (AI), blockchain en Internet of Things (IoT). Ook het snel op grote schaal kunnen opereren met nieuwe digitale oplossingen is een uitdaging, evenals het werven van digitaal talent: de drie technische functies die het lastigst zijn in te vullen, zijn experts in geavanceerde tech, software engineers en data scientists. De laatste twee uitdagingen waar bedrijven mee kampen, zijn het prioriteren van investeringen en ontwikkeling én het beheren van de kosten en onzekerheid van het rendement op investeringen.
Onwetendheid over digitale transformatie
Het BCG-onderzoek werd gehouden onder zo’n 2700 leidinggevenden. Een aanvullende survey van BCG onder 613 Nederlandse werknemers laat zien dat 60 procent niet bekend is met digitale transformatie. Ook geeft 36 procent aan niet te weten welke technologieën belangrijk zijn voor het bedrijf. Dit benadrukt de onwetendheid over digitale transformatie en het belang van technologieën voor bedrijven bij werknemers. Om digitale transformatie succesvol en impactvol te realiseren, is het volgens BCG daarom ook belangrijk om medewerkers aan boord te krijgen.
‘Veel CEO’s waarmee ik spreek, worstelen met de uitdaging hun bedrijfsstrategie te realiseren via grote digitale transformaties’, meldt Christoph Schweizer, CEO van BCG. Om klanten te helpen deze uitdagingen aan te gaan en de pijnpunten aan te pakken, is BCG X gelanceerd, een hybride tech build & design unit die bijna 3000 technologen en designers samenbrengt. BCG X moet de branche- en functionele expertise van BCG een boost geven om zo innovatie op schaal mogelijk te maken en succesvolle end-to-end digitale transformatie te leveren.
Bedrijfsmodel en verduurzaming
Belangrijkste gebieden voor transformatie zijn het bedrijfsmodel en verduurzaming. Ook geven respondenten in het ‘Mind the Tech Gap’-onderzoek aan dat zij zich zorgen maken over hun ecosysteem van techpartners en leveranciers. Zo is er volgens 85 procent van de ondervraagde bedrijven een omslachtige coördinatie tussen leveranciers en ervaart 75 procent standaardoplossingen. Ook ziet 70 procent een gebrek aan ondersteuning bij het prioriteren van de stappen binnen de transformatie.
‘Snel en impactvol transformeren met behulp van technologie is een van de grootste uitdagingen waar bedrijven in Nederland vandaag de dag voor staan. Digitale transformatie is cruciaal voor bedrijven die willen winnen. Met BCG X brengen we de vele technologische capaciteiten van BCG samen op één plek om digitale oplossingen voor onze klanten te bouwen en hen te helpen hun digitale transformaties te versnellen’, aldus Diederik Vismans, Managing Director en Partner bij BCG X.