BDO: ‘Klanten willen service, geen excuses’
Klanten willen service, géén excuses voor verstoringen. Die waarschuwing geeft R.J. Romano, Global Supply Chain Executive & Consultant bij het Amerikaanse BDO Supply Chain Advisory, aan fabrikanten. Visibility-technologie is om die reden volgens hem van vitaal belang.
Bedrijven die hun supply chain laten beïnvloeden door moeilijke marktomstandigheden lopen het risico klanten te verliezen. Die zijn namelijk niet langer genegen te luisteren naar hun excuses, waarschuwt BDO. BDO is een internationaal netwerk van accountants-, belasting- en (bedrijfs)advieskantoren die samen een wereldwijd accountantsnetwerk vormen.
BDO publiceerde recent zijn ‘2023 Manufacturing CFO Outlook Survey’, waarin het onthult dat supply chain visibility een prioriteit is voor 42 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s). Uit het rapport blijkt verder dat 75 procent van de fabrikanten de investeringen in supply chain zal verhogen of handhaven, zelfs als de economische omstandigheden verslechteren.
Een andere conclusie uit het rapport is dat nieuwe Amerikaanse wetgeving rondom supply chain inhoudt dat fabrikanten meer dan ooit visibility in hun toeleveringsketen nodig hebben. Andere digitale investeringen lijken bovendien op de achtergrond te raken. Zo wil nog maar 36 procent van de fabrikanten investeren in Industrie 4.0-technologie; een forse daling ten opzichte van de 68 procent van vorig jaar.
Visibility in de supply chain prioriteit geven
‘De boodschap is duidelijk. Supply chain-prestaties zijn dit jaar cruciaal voor fabrikanten. Klanten luisteren niet langer naar excuses over verstoringen. Ze willen verbeteringen zien, en het is aan de fabrikanten om die te geven’, aldus Romano. Hij waarschuwt fabrikanten dat als zij geen prioriteit geven aan visibility in de supply chain, zij moeten rekenen met dalende marges en een lager marktaandeel als gevolg van slechte klantenservice.
Overtollige voorraden – zowel van eindproducten als van grondstoffen – vormen volgens Romano momenteel ‘een grote uitdaging’. ‘Het is moeilijk om van tekorten naar overschotten te gaan. Duidelijke zichtbaarheid in de hele supply chain, vooral vanuit het oogpunt van planning en prognoses, is essentieel.’
Romano’s opmerkingen volgen op een moeilijk 2022 voor veel grote retailers. Nike was slechts een van de vele bedrijven die een wereldwijde uitverkoop hielden om een enorme voorraad weg te werken, die het wijt aan late leveringen en eerdere bestellingen door detailhandelaars.
Nieuwe wetten voor de supply chain in de VS
Een ander heikel punt voor fabrikanten – in de VS en daarbuiten – is volgens Romano de Uyghur Forced Labor Prevention Act (UFLPA) en het Customs Trade Partnership Against Terrorism (CTPAT). Volgens de UFLPA hebben alle goederen, waren, artikelen en koopwaar die geheel of gedeeltelijk in de Oeigoerse autonome regio Xinjiang worden gedolven, geproduceerd of vervaardigd, geen recht op toegang tot de Verenigde Staten. De straffen voor een overtreding zijn hoog.
De CTPAT daarentegen is een maatregel van de US Customs and Border Protection voor de handhaving van het goederenverkeer, bedoeld om de internationale supply chains te versterken en de veiligheid aan de grenzen van de Verenigde Staten te verbeteren. Volgens Romano wordt invoer uit Xinjiang alleen toegestaan als de douane bepaalt dat de importeur duidelijk en overtuigend bewijs heeft dat de goederen niet zijn geproduceerd met behulp van dwangarbeid.
Niet naleven wetten buitengewoon schadelijk
‘Om aan deze voorschriften te voldoen, moeten fabrikanten over een nieuw niveau van visibility in hun supply chains en de activiteiten van hun leveranciers beschikken. Technologie kan dit inzicht bevorderen’, aldus Romano. ‘Niet-naleving kan bovendien buitengewoon schadelijk zijn voor hun bedrijven.’ Volgens hem is het dan ook ‘veel beter nu te investeren in de zichtbaarheid van de supply chain dan later de prijs te betalen voor niet-naleving’.
Romano wijst er ook op dat de aanhoudende tekorten op de arbeidsmarkt fabrikanten parten blijven spelen. ‘Arbeid is een probleem en dat zal in de nabije toekomst zo blijven’, zegt hij. ‘Aangezien bedrijven hun productieactiviteiten uitbreiden om aan de vraag te voldoen, is de verhoogde belangstelling voor automatisering en technologie nog nooit zo belangrijk geweest. Gelukkig lijken fabrikanten de behoeften van de supply chain serieus te nemen.’
Bron: Supply Chain Digital