Autofabrikanten zijn er wéér ingetuind, ondanks de waarschuwingen
Supply chains in de automotive lopen muurvast vanwege ernstige tekorten aan grondstoffen en componenten. Toeleveranciers kunnen het werk niet aan, terwijl ze een jaar geleden nog zaten te duimendraaien. ‘We hadden al voor deze bullwhip gewaarschuwd’, zeggen consultants Alfons Willemsen en Robert Peels. ‘Dit zag je namelijk ook tijdens de kredietcrisis.’ Waarom zijn ze er dan toch weer ingetuind?
Alfons Willemsen, partner bij adviesbureau Involvation, kan er zelfs boos over worden als hij de berichten leest over autoproducenten die klagen over chiptekorten of over toeleveranciers die zich overvallen voelen door de enorme vraag die op ze is afgekomen. Hier had hij toch juist zo nadrukkelijk op gewezen tijdens de seminars die hij hiervoor samen met zijn compagnon Robert Peels organiseerde. ‘Wat me het meest stoort, zijn de mensen die opeens over ‘reshoring’ beginnen en vanuit een soort populisme roepen dat de automotive supply chains te complex zijn geworden. Pure symptoombestrijding. Er zijn gewoon vanaf het begin de verkeerde beslissingen genomen!’
Wat is er aan de hand? Toen in maart 2020 in Europa de Covid-crisis toesloeg, wilde even niemand auto’s kopen en besloten autofabrikanten (OEM, original equipment manufacturer) om tijdelijk flink minder te produceren. Ook vanwege besmettingsgevaar en het stilvallen van leveringen uit China werden complete fabrieken stilgelegd, inkooporders geannuleerd en toevoerketens grotendeels ‘on hold’ gezet. Er was paniek in de tent. Leveranciers – althans degenen die volledig afhankelijk waren van de automotive – wisten niet hoe vlug ook zij hun productie moesten afschalen én probeerden zo snel mogelijk van hun voorraad af te komen. Knal! Daar had je de eerste klap van de bullwhip.
Door dit afbouwen van lokale voorraden werd de dip, die begon bij de OEM’ers, in versterkte mate doorgegeven aan de schakels stroomopwaarts in de keten. Maar daar bleef het niet bij. Dit laten ‘meeveren’ van voorraden… … …
Verder lezen?
Het volledige artikel (4 pagina’s) is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem direct een lidmaatschap op Supply Chain Magazine. >>