Arjan Mooij, De Isolatieshop: ‘Afwisseling voelt goed’

Arjan Mooij

Arjan Mooij is de nieuwe Operations Director van De Isolatieshop. De voormalig Senior Supply Chain Manager Europe van Beckman Coulter zorgt in zijn nieuwe functie voor de juiste balans tussen met beide voeten in de klei staan en snel de switch kunnen maken naar strategisch actief zijn of bezig zijn met langetermijnplanning. ‘Laatst nog hielp ik, vanwege corona bij een deel van het personeel, gewoon mee als orderpicker. Die afwisseling en het gevoel met de hele organisatie, dat voelt voor mij gewoon heel goed.’

Vanwaar de overstap?

‘Beckman Coulter is een Amerikaanse multinational, met de focus op steeds meer doen met steeds minder resources. De verbetersystematiek die ze gebruiken, is ijzersterk. Ik heb veel geleerd over lean, projectmanagement en heb zogeheten ‘Kaizen weeks’ geleid. Erg leuk, maar ik voelde wel dat het mij en mijn gezin enorm veel energie kostte. Ik wilde me focussen op het ondernemen binnen de onderneming en miste de energie die past bij een kleinere organisatie: een scale-up. Ik ben met Edwin Tuyn van Inspired-Search in contact gekomen over de functie bij De Isolatieshop. Het bedrijf en de functie spraken me meteen aan. In 2010 begon De Isolatieshop met de verkoop van B-keus isolatiemateriaal; inmiddels is het bedrijf doorgegroeid en uitgebreid met A-keusmateriaal en outletpartijen voor zowel de zakelijke als particuliere markt met 750 verschillende artikelen op voorraad. De basics zijn met logica opgezet, nu moeten ze een professionaliseringsslag maken.’

Wat houdt de nieuwe functie in?

‘Als Operations Director ben ik lid van de directie en verantwoordelijk voor de operatie en facility in Nederland en straks ook in Duitsland en België. In de breedste zin van het woord: van gebouwenbeheer tot organisatie en automatisering. De logistieke tak in Zevenaar telt zo’n zeventig mensen, die worden aangestuurd door een logistiek manager en een facility manager. Beiden rapporteren aan mij.’

Waarom bent u de juiste persoon voor deze baan?

‘Vanwege mijn leiderschap en empowerment. Met mij heb je de juiste balans tussen met beide voeten in de klei staan en snel de switch kunnen maken naar strategisch actief zijn of bezig zijn met langetermijnplanning. Laatst nog hielp ik, vanwege corona bij een deel van het personeel, gewoon mee als orderpicker. Die afwisseling en het gevoel met de hele organisatie, dat voelt voor mij gewoon heel goed.’

Wat staat er de komende tijd op de supply chain-agenda?

‘Ten eerste automatisering. We werken nu met Unit4, maar moeten investeren in een TMS-, een WMS- en een CRM-pakket. Daarnaast moeten we overlegstructuren opzetten, op elkaar ingespeeld raken en investeren in het verder ontwikkelen van onze mensen. Ons bedrijf is in mei 2021 overgenomen door Nordian Capital, vanwege de internationale uitbreidingsplannen, en dat betekent dat we ook de operatie in Zevenaar, waar we meerdere hallen hebben, moeten upgraden. Van nu nog vooral paper-based gaan we naar deels digitaal. De centrale expeditie wordt uiteindelijk geheel digitaal, waardoor we meer zichtbaarheid en grip op de operatie krijgen.’

Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?

‘Wat je vaak ziet in de supply chain: het kan niet gek genoeg zijn. Kijk naar boodschappen uit de supermarkt die snel bij de consument aan huis bezorgd moeten worden. Of de groentes die we uit Afrika hier naartoe slepen. Is dat nodig? We moeten zuinig zijn op de wereld die we hebben. Hetzelfde geldt voor digitalisering: het is belangrijk, maar sla er niet in door. Doe wat makes sense. In onze wereld zie je dat bepaalde isolatiematerialen, zoals steenwol, veel energie kosten om te vervaardigen. Aan de andere kant worden nu isolatiematerialen gemaakt van afgedankte spijkerbroeken. Dat is de toekomst.’