Anne van de Poel, Bonduelle: ‘Supply chain faciliteert groeistrategie door barrières te doorbreken’
Daar produceren waar de groenten uit de vollegrond van het land komen en daar waar de consumenten zich bevinden. Het is sinds 1853 de strategie van het Franse familiebedrijf Bonduelle. Deze manier borgt de versheid van de groenten en minimaliseert de CO2-impact. Deze aanpak kan bij tegenvallende oogsten echter ook leiden tot groeiuitdagingen. Maar de natuur- en klimaatuitdagingen maken dat Bonduelle met deze bewuste keuzes vandaag de dag juist een inspirator is binnen de voedingsmiddelenindustrie. Wat is de visie van Supply Chain Director Northern Europe Anne van de Poel op de rol van de supply chain?
Bonduelle werd groot met groente in blik. Later kwamen daar ook diepvries- en verse producten bij, maar blik is de grootste markt. Met 12.000 medewerkers en 58 productiebedrijven wereldwijd is Bonduelle een wereldspeler, met als missie het inspireren in de transitie naar plantaardig eten. Het bedrijf wil zo positief bijdragen aan menselijk welzijn en de gezondheid van de planeet.
Bonduelle is een multilokale speler. Multi omdat de groenten groeien over de hele wereld en de producten worden verkocht in bijna honderd landen in drie continenten. Lokaal omdat de fabrieken zich vlakbij de velden van de boeren bevinden. Anne van de Poel: ‘Constant stellen we ons de vragen: waar kunnen we welk gewas op schaal verbouwen, verwerken en opslaan om vervolgens het minste aantal transportkilometers naar fabrieken en klanten te realiseren? Welke duurzame partners kiezen we? Wat zijn duurzamere vormen van transport? Welke extra maatregelen kunnen we treffen in onze distributiecentra (dc’s)? Want een belangrijke bijdrage van ons als supply chain aan kostenverlaging én aan duurzaamheid is het minimaliseren van onze CO2-impact door transport en warehousing.’
Je bent Supply Chain Director Northern Europe. Wat valt er allemaal onder jouw regio en takenpakket?
‘Onder de regio Noord-Europa vallen Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en de Benelux. Ik ben verantwoordelijk voor de supply chain van zowel onze merkproducten als private label en ik ben lid van het leadership-team. Afdelingen die onder mij vallen, zijn customer service met order-to-invoice, demand planning, supply chain (warehousing en logistiek), executiemanagement en Integrated Business Planning (IBP). … … …
Verder lezen?