Amazon laat extra verzenddoos om pakketjes voortaan achterwege

Amazon

Amazon is in Nederland gestart met het verzenden van pakketjes naar klanten in de originele verpakking van de fabrikant. De extra verzenddoos blijft achterwege. Het nieuwe verpakkingsprogramma dringt de CO2-uitstoot terug door lichter transport en minder productie en recycling van verpakkingsmaterialen. Ook moedigt de webgigant verkooppartners aan hun producten te verpakken in gemakkelijk te openen en recyclebare verpakkingen, zodat ze zonder extra Amazon-pakmateriaal verzonden kunnen worden.

Het weglaten van de extra verzenddoos maakt zendingen kleiner en lichter, wat leidt tot minder uitstoot per pakket. Ook hoeft er zo minder karton gerecycled te worden. Sinds 2015 bracht Amazon het gewicht van de verzendverpakking per zending al met gemiddeld 41 procent terug. Wereldwijd werd zo meer dan 2 miljoen ton verpakkingsmateriaal bespaard.

Roeland Donker, Country Manager Amazon Nederland: ‘Onze klanten willen gemakkelijke en passende recyclebare verpakkingen, die afval minimaliseren en tegelijkertijd een schadevrije levering garanderen. Maar het reduceren van verpakkingen is voor ons niet genoeg. Het idee achter dit programma is om die extra verzenddoos met ons logo erop alleen nog maar in te zetten als klanten erom vragen of wanneer het absoluut noodzakelijk is. Verzenden zonder extra verzendverpakking zal de norm worden voor veel artikelen uit ons assortiment. Het helpt ons om de impact ervan op het milieu te reduceren.’

Extra verpakking blijft mogelijk

Duizenden producten, waaronder keukenaccessoires, sportartikelen en kantoorbenodigdheden, zijn geselecteerd om deel uit te maken van dit nieuwe verpakkingsprogramma in Nederland. Alle producten hebben valtests doorstaan, zodat ze veilig bij de klant aankomen in hun originele productverpakking. De klant wordt hiervan op de hoogte gebracht tijdens het bestelproces, waarin wordt uitgelegd dat het artikel wordt geleverd in een verpakking die ‘laat zien wat erin zit’.

‘We weten dat klanten soms liever toch een extra verpakking aan hun bestelling toevoegen, bijvoorbeeld als de bestelling een cadeau is voor een van de kinderen. We willen geen verrassing bederven. Daarom bieden we klanten de optie om een extra Amazon-verpakking aan te vragen’, voegt Donker toe.

Amazon werkt samen met merken als Procter & Gamble om verpakkingen te ontwerpen en te testen voor hun producten, waaronder Pampers, Swiffer en Ariel, zodat ze kunnen worden verzonden zonder dat er extra verpakkingsmateriaal nodig is. Als extra verpakking toch wenselijk is, gebruikt Amazon machine learning-algoritmes om slimme verpakkingskeuzes te maken, zodat het pakketje goed in de verzenddoos past en er zo min mogelijk extra materiaal gebruikt wordt.

Duurzaam ondernemen

Behalve aan betere verpakkingen werkt Amazon ook voortdurend aan het transformeren en verduurzamen van het transportnetwerk, inclusief het elektrificeren van Amazons bezorgvloot en het zoeken naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. Ook steunt het wereldwijd duurzame initiatieven en start-ups die kunnen bijdragen aan het behalen van die doelen. Het Nederlandse Terrawaste bijvoorbeeld, een ontwikkelaar van innovatieve afvalrecyclingtechnologie. En North Sea Farmers, dat ’s werelds eerste zeewierboerderij binnen een windpark op de Noordzee realiseert. Amazon is ook medeoprichter van The Climate Pledge, een verbintenis om tegen 2040 netto-nul CO2-uitstoot te bereiken.