Albert Heijn laat groente en fruit niet langer invliegen
Albert Heijn stopt met het invliegen van onbewerkte groente en fruit. Vanaf 1 juni worden bijvoorbeeld sugarsnaps, haricots verts en passiefruit alleen nog maar via de weg of over zee vervoerd. De supermarktketen wil zo het levensmiddelentransport verduurzamen.
Met telers en leveranciers is de afgelopen jaren hard gewerkt aan alternatieve transportmogelijkheden of andere teeltgebieden om zo de kwaliteit van de producten te kunnen blijven waarborgen. Albert Heijn koopt zijn groenten en fruit naar eigen zeggen ‘zo dichtbij als mogelijk en zo ver weg als nodig’. Daarbij spelen onder meer kwaliteit, duurzaamheid, voedselveiligheid en kostprijs een rol. Omdat luchttransport niet duurzaam is, kijkt Albert Heijn steeds naar manieren om het product in Nederland of dichterbij te telen, óf gebruik te maken van duurzamere manieren van transport.
Zeecontainer- en wegtransport
Henk van Harn, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn, geeft aan dat de supermarkt doorlopend stappen zet in het verduurzamen van de supply chain. ‘Vanaf 1 juni wordt al onze onbewerkte groente en fruit via zeecontainer- of wegtransport vervoerd. Zo’n keuze maak je niet van de ene dag op de andere: we hebben ook een verantwoordelijkheid richting onze leveranciers waar we tientallen jaren mee samenwerken’, aldus Van Harn. ‘We vinden het belangrijk verantwoord om te gaan met ons aandeel in milieubelasting. We willen de impact van onze activiteiten zo klein mogelijk houden.’
Producten uit Nederland
De helft van de groenten en het fruit bij Albert Heijn komt uit Nederland. Dit aandeel groeit verder door bijvoorbeeld seizoenen nog beter te benutten en te verlengen met nieuwe teelt- en bewaartechnieken. De laatste jaren heeft de Zaanse grootgrutter meer dan 40 miljoen producten méér uit Nederland verkocht, zoals aardbeien of Elstar-appels. Andere producten die al jaarrond uit Nederland komen, zijn Conference-peren en aardappelen. Op kleine schaal test Albert Heijn momenteel ook de teelt van gember op Nederlandse bodem, waar dit normaal uit China of Zuid-Amerika wordt geïmporteerd.
Overigens is Albert Heijn niet de eerste supermarkt die kiest voor duurzamer transport. Lidl en Plus deden eerder ook al het luchttransport in de ban.