Air Up maakt werk van nearshoring-strategie en verplaatst productie naar Nederland
Air Up, producent van hervulbare drinkflessen met gearomatiseerd water, heeft de productie van zijn pods naar Nederland verplaatst. Voorheen werden de vervangbare geurelementjes in China en Turkije gemaakt, maar in het kader van duurzaamheid wilde het Duitse bedrijf dit proces dichter naar de consument brengen. ‘We zijn pas in 2019 gestart en hebben nu al meer dan 2 miljoen klanten, voornamelijk in Europa’, meldt CEO Lena Jüngst. ‘Door deze stap hebben we de gemiddelde transportafstand van een pod richting klant met 97 procent gereduceerd. Doel is eind dit jaar ook de productie van flessen naar Europa te halen.’
Door Harm Beerens
Air Up is ontstaan door een afstudeerproject van Lena Jüngst (foto), die in 2016 Product Design studeerde en nu de CEO is van een bedrijf met 300 medewerkers. Tijdens de opening van de nieuwe fabriek in Rotterdam vertelt ze haar succesverhaal. ‘Ik wilde iets doen met smaak en het gegeven dat ons oerbrein ons vertelt suiker, vet en zout te eten, terwijl dit juist zo slecht is. Samen met een medestudent heb ik een product ontwikkeld dat met behulp van geur een fijne smaakervaring oproept, terwijl je intussen gewoon gezond water drinkt. Mijn afstudeerproject wekte de interesse van investeerders die het product op de markt wilden brengen. In 2019 lieten we de eerste batch van 80.000 flessen produceren en inmiddels hebben we in Europa al meer dan 2 miljoen klanten en zijn ook in de Verenigde Staten actief. Nederland en België zijn grote markten voor ons, dus vandaar dat we eind vorig jaar hier ook al een dc hebben geopend, in Veghel.’
Dichter bij de consument
Zowel de flessen als de vervangbare pods werden in eerste instantie in China gemaakt en de pods later ook in Turkije. Jüngst: ‘Daar waren de productiekosten het laagst en kenden onze investeerders ook een aantal goede toeleveranciers. Wel hadden we meteen al het plan om in een later stadium dichter bij de consumentenmarkt te gaan produceren. Ons hele product is op duurzaamheid gericht, dus we willen de transportafstanden in onze supply chain zo kort mogelijk houden. Met deze fabriek hier in Rotterdam, die volledig op hernieuwbare energie draait, hebben we een belangrijke eerste stap richting onze duurzaamheidsdoelen gezet. Het plan is om aan het einde van dit jaar ook de productie van de flessen volledig in Europa te laten plaatsvinden, waarschijnlijk in Duitsland en Oostenrijk. Als de vraag in de VS gaat groeien, zullen we zeker overwegen ook daar te gaan produceren.’
Productiepartner
Air Up produceert de pods in Rotterdam niet zelf, maar heeft dit uitbesteed aan Euro Caps, een bedrijf dat onder andere de koffiecups voor Nescafé Dolce Gusto fabriceert. ‘Euro Caps past perfect bij ons’, stelt Jüngst. ‘Zij hebben hoogwaardige manufacturing-kennis en ervaring met het van scratch af aan ontwikkelen van geautomatiseerde productielijnen voor producten als die van ons. Maar misschien nog wel belangrijker is dat ze dezelfde mentaliteit hebben als wij. Oprichter Nils Clement (foto) is een entrepreneur, iemand die met ons meedenkt, die net als wij gericht is op innovatie en duurzaamheid. Niemand kan precies voorspellen hoe de vraag zich gaat ontwikkelen, en dan wil je geen productiepartner die continu garanties eist. Euro Caps wil samen met ons ondernemen en is bereid daarvoor ook risico’s te nemen.’