AI helpt Amazon in strijd tegen namaakproducten

namaakproducten

Amazon heeft in 2023 ruim 7 miljoen namaakproducten opgespoord en in beslag genomen. Ook werden meer dan 700.000 pogingen verijdeld om valse verkoopaccounts aan te maken. De inzet van artificial intelligence (AI) hielp daarbij, blijkt het uit jaarlijkse Brand Protection Report van de e-commercegigant.

Het nieuwe Brand Protection Report geeft een overzicht van de vooruitgang die Amazon in 2023 heeft gemaakt omtrent onder meer het terugdringen van namaakproducten en het tegengaan van criminele activiteiten. De bevindingen in het rapport kwamen tot stand door het gebruik van geavanceerde technologie als AI en de inzet van menselijke experts.

Het afgelopen jaar werden wereldwijd meer dan 7 miljoen namaakproducten geïdentificeerd, in beslag genomen en op de juiste manier verwijderd, meldt het rapport. Dat gebeurde in samenwerking met The Prada Group, Cisco en Canon. Hiermee werd schade voor klanten en verkoop elders in de wereldwijde supply chain voorkomen.

AI voorkomt valse verkoopaccounts

Ook verhinderde Amazon in 2023 meer dan 700.000 pogingen om valse verkoopaccounts aan te maken. Dat gebeurde met behulp van AI, die geautomatiseerde evaluaties uitvoert op tientallen miljoenen productafbeeldingen per week. Op deze manier werden deze fraudeurs gestopt voordat ze ook maar één product bij de webgigant te koop konden aanbieden.

Er was overigens wel sprake van een daling van het aantal pogingen om valse verkoopaccounts aan te maken. In 2020 werden er namelijk in totaal nog 6 miljoen pogingen ondernomen om dergelijke nieuwe accounts aan te maken.

Daarnaast rapporteert Amazon dat er sinds 2020 sprake is van een daling van ruim 30 procent in het totale aantal geldige kennisgevingen van inbreuk op het merkenrecht, ingediend door de diverse merken. En dat terwijl het aantal producten dat de webshop te koop aanbiedt, flink is blijven groeien.

Lancering Unreal Campaign Challenge

In samenwerking met de International Trademark Association lanceerde Amazon ook de Unreal Campaign Challenge. Daarbij werden 177.000 marketingstudenten wereldwijd gevraagd om een 60 seconden durende publieke videoboodschap te produceren die de gevaren van het kopen van namaakproducten benadrukt. De winnaars werden bekroond tijdens de jaarlijkse International Career Development Conference (ICDC) in Anaheim, Californië.