AFTS, Garvis, Hedyla en Winddle in finale van Europese start-up contest
De vier Europese start-ups AFTS, Garvis, Hedyla en Winddle hebben de finale bereikt van de European Supply Chain Start-up Contest. Zij zullen hun innovatieve oplossingen pitchen tijdens het hybride inNOWvate Supply Chain Event op 18 mei. Naast hun korte, zogenaamde elavator pitch zullen deze finalisten individueel worden ondervraagd door een deskundige vakjury in online sessies. Naast het oordeel van deze jury zullen de publieksstemmen voor 50 procent meetellen in de eindbeoordeling van de uiteindelijke winnaar.
Voor de vierde editie van deze wedstrijd van Supply Chain Media hebben in totaal vijftien start-ups uit Europa zich aangemeld. Het mediabedrijf onderzoekt sinds 2018 jaarlijks de supply chain start-ups in Europa en positioneert deze in de Maturity Matrix, met tien verschillende soorten oplossingen. De vier geselecteerde finalisten bieden elk een oplossing in een verschillende categorie uit deze matrix. Supply Chain Media heeft de vier gekozen op basis van hun commerciële potentie, het disruptieve karakter van de propositie, de bruikbaarheid van de oplossing en de duidelijkheid van hun inzending voor deze start-up contest.
Uiteenlopende innovaties
De vier finalisten van de supply chain start-up contest hebben elk een andere visie, ambitie en oplossing. Zij zullen ieder hun innovaties pitches tijdens de start-up contest.
Het Duitse AFTS, afkorting voor ‘Assured Farm To Shelf’, wil transparantie bieden in de supply chains en bedrijven helpen hun duurzame doelstellingen op het gebied van ecologische, sociale en economische issues te bereiken. Hiervoor heeft AFTS een te huren cloud-oplossing om materialen te volgen in complete supply chains, los van specifieke industrieën. De oplossing maakt gebruik van Blockchain-technologie om gegevens van materialen en producten tot op het schap in de winkel voor alle partijen op een beveiligde manier toegankelijk te maken.
Het vorig jaar opgerichte Garvis uit België wil het proces van demand planning revolutionair verbeteren door planners na een implementatietijd van slechts één uur zelf hun eigen omgeving op te laten zetten. Gebruikers kunnen deze oplossing huren en hoeven geen dure consultants in te schakelen voor de implementatie. Ook zegt Garvis de planner controle te geven over de toe te passen Artificial Intelligence voor interne en externe data om de forecast te verbeteren en inzichten te delen.
Finalist Hedyla uit Spanje biedt een oplossing voor de ‘last mile’ in de levering van via internet bestelde producten. Deze start-up heeft een platform in de cloud ontwikkeld voor zowel de interne logistieke activiteiten voor e-fulfilment als de distributie naar de eindklanten en maakt gebruik van Artificial Intelligence voor simulaties van afleverroutes.
Winddle uit Frankrijk speelt duidelijk in op de behoefte van bedrijven aan real-time visibility van het begin tot en met het einde van supply chains. Het online platform van Winddle maakt het mogelijk gegevens uit de uiteenlopende systemen van ketenpartners op een uniforme manier real-time beschikbaar te maken vanaf de creatie van een klantorder tot en met de levering aan klanten.
Marketingcampagne als prijs
Een deskundige en onafhankelijke jury zal op basis van de pitches, het individuele assessment van de vier finalisten én de publieksstemmen bepalen wie de winnaar wordt van deze start-up contest, de vierde op rij. De jury bestaat uit Aike Festini (oprichter van de Zwitserse start-up LuckaBox die deze wedstrijd in 2018 heeft gewonnen), Jeroen van Weesep (Vice President Innovation voor de supply chain bij Lego), Mathias Bosse (investeerder bij Seed + Speed Ventures en opsteller van The Supply Chain Management Startups Handbook), Thijs Gitmans (manager van het innovatiefonds bij NBI-investors) en Martijn Lofvers (oprichter en Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media). De winnaar van deze contest ontvangt een internationale marketingcampagne op maat in samenwerking met Supply Chain Media ter waarde van €20.000.
Deelnemers kunnen zich hier registreren voor het inNOWvate Supply Chain Event op 18 mei om online de pitches van de vier finalisten te volgen en hun persoonlijke voorkeursstem uit te brengen.