Action experimenteert nu toch met webshop
Action gaat experimenteren met een webshop. Opmerkelijk, omdat de winkelketen jarenlang heel bewust alleen via fysieke winkels verkocht. De coronacrisis heeft het bedrijf echter op andere gedachten gebracht.
‘Er vindt overal disruptie plaats, zeker in de retail, maar wij denken dat onze formule daartegen bestand is. We zijn zelf eigenlijk ook een disrupter. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat er altijd een fysiek retailkanaal blijft bestaan’, meldde Supply Chain Director Joost Bous (foto) van Action in Supply Chain Magazine begin dit jaar.
De ongekende disruptie als gevolg van de coronacrisis zorgt er nu echter voor dat het bedrijf toch een andere koers gaat varen. Veel andere winkelketens zagen hun internetverkopen tijdens de coronacrisis immers flink stijgen. Volgens commercieel directeur Hajir Hajji reden voor Action om nu toch met een webwinkel te gaan experimenteren, bericht het FD.
Bestellingen in winkel ophalen
In Frankrijk lopen inmiddels bij verschillende winkels al pilots. Klanten moeten daarbij wel zelf hun bestellingen in de winkel ophalen, zodat Action geen verzendkosten hoeft te betalen. De marges op de toch al goedkope producten van de retailer zijn daarvoor gewoonweg te klein.
Bovendien neemt de winkelketen zijn afhankelijkheid van goederen uit China nog eens onder de loep. Doordat leveringen uit China vertraagd zijn en buitenlandse distributiecentra tijdens de coronacrisis op lage capaciteit draaiden of gesloten moesten blijven, raakt een deel van de winkelschappen namelijk leeg.