Actie, juist nu

Op de coronacrisis wordt door ieder bedrijf anders gereageerd. Veel bedrijven trappen, zeer begrijpelijk, op de rem als het gaat om uitgaven voor diepte-investeringen. Tijdelijke contracten worden vaak niet verlengd, uitzendkrachten zijn bij teruglopende omzetten de pineut, interimmanagers die voor de lockdown ‘op de bank zaten’ zitten daar nog steeds, terwijl het wisselen van baan of het starten van nieuwe interim- of adviesklussen aanzienlijk minder voorkomt dan vóór januari 2020. Dit terwijl we overal horen en lezen dat juist nu aan deze zaken aandacht gegeven moet worden. Waarom is actie ondernemen dan zo moeilijk?

Onzekerheid heerst vandaag de dag overal omdat we niet weten wanneer we, voor zover dat ook nog kan, teruggaan naar de situatie van vóór de Covid-19-uitbraak. Het is dan een natuurlijke reactie om zo veel mogelijk te willen behouden wat je al had. Kostenreductie en uitstellen van uitgaven zijn dan twee pijlers waarop wordt gestuurd. Heel logisch, want ook op de korte termijn zullen de rekeningen betaald moeten worden. Het is natuurlijk te gemakkelijk om te zeggen dat zij die nu door corona de business zo goed als volledig zien wegvallen, in het verleden maar meer hadden moeten doen om agile te worden of dat zij wat meer met de hand op de knip hadden moeten leven. Niemand had de impact van het coronavirus begin dit jaar kunnen voorspellen en achteraf is het altijd makkelijk een koe in de kont te kijken.

Voordelen

Deze periode heeft ook een aantal voordelen, omdat zaken die in het verleden vrijwel nooit van de grond kwamen, nu in een keer wél geregeld worden. Ik denk aan het mijden van de spits, waardoor het lekker rustig is op de weg, en het vergaderen op afstand via videoverbindingen. Samenwerking met ketenpartners opstarten en thuiswerken is voor mensen met een kantoorbaan vandaag de dag dé manier van werken. De afgelopen jaren waren dit toch lastige onderwerpen om geregeld te krijgen en nu is het met een paar weken voor elkaar. Als er maar een serieus burning platform is.

Ik begrijp dat het meer dan vervelend is om vandaag de dag een horecazaak, theater of vergadercomplex te hebben en zomaar – zonder dat je er zelf iets aan kunt doen – van de ene dag op de andere wéken achter elkaar de deur op slot te moeten doen. Zelfs als je over een tijd weer open mag, dan nog heb je veel extra kosten vanwege het realiseren van de 1,5 metermaatschappij. Ik heb dan nog geluk gehad dat de weggevallen opdrachten tot op heden zo’n 25 procent van de reguliere business bedragen, doordat onderwijs anders wordt ingevuld en geplande trainingen op locatie ook worden doorgezet én de huidige opdrachtgevers tot op heden stabiel genoeg zijn. Maar ik realiseer me ook dat mij hetzelfde kan overkomen als een horecaondernemer.

Niet druk

Helaas loopt de hoeveelheid werk bij veel bedrijven fors terug. Mensen houden zich vaak in stilte nuttig bezig, ofwel ze doen alsóf ze het nog steeds best druk hebben. Maar dit is meer voor de bühne en omdat ze niet willen toegeven dat het feitelijk tegenvalt. Ik begrijp ook de ‘hand op de knip’-houding wel, maar eigenlijk is dit de tijd om serieus te kijken naar wat je ook alweer met het bedrijf (missie en strategie) wilt en waar nog procesverbeteringen door te voeren zijn. De mensen zijn beschikbaar en het proces draait met een lagere snelheid. Ideaal om daar nu mee aan de slag te gaan, zodat je weer klaar bent om volop gas te geven zodra het weer kan.

Nu in actie komen

Velen zullen zeggen dat ik makkelijk praten heb, maar juist nu is het de tijd om te investeren in systemen die de processen ondersteunen en in het behouden van goede mensen, in plaats van tijdelijke arbeidsovereenkomsten niet te verlengen. Je moet dan natuurlijk wel langetermijnperspectief zien. Het klinkt wellicht wat zweverig, maar dan kom je beter uit de coronacrisis. Juist nu moet je eerst investeren om te kunnen renderen. Dat is ondernemerschap.

Bovendien ontstaan er ook, als je wat afstand neemt van de dagelijkse beslommeringen, kansen om nu in elk geval na te denken over nieuwe product/marktcombinaties of om toch eens te kijken naar systeemaanpassingen of het updaten van achterstallige procedures. Ik zie bedrijven die dit ook als zodanig oppakken. Helemaal top natuurlijk, maar er zijn ook veel bedrijven die de kat uit de boom kijken. Als je het mij vraagt, werkt dat nooit. Een bewust genomen beslissing is namelijk vaak beter dan afwachten tot je iets overkomt en dan maar hopen dat het meevalt. Rustig blijven, hoe simpel het ook klinkt, helpt ook.

Als je nu in actie komt, probeer je in elk geval iets in plaats van dat je het láát gebeuren. Actie dus, juist nu.

Edward Heijnen, zelfstandig interim-professional supply chain-procesverbeteringen

In hoeverre ben jij juist nu vooral druk bezig met vooruitkijken? Reageer gerust via e.heijnen@supplychaininsight.nl.