De vijf ijzeren wetten voor de maakindustrie
De gevestigde bedrijven in de Nederlandse maakindustrie zijn fat, dumb en happy geworden en zullen uit zichzelf niet verduurzamen. Nieuwkomers als VanMoof en Lightyear wilden het anders doen, maar maakten klassieke fouten en gingen kopje-onder. Twee redenen voor bedrijvendokter Gerard Ekhart om een boek te schrijven met vijf ijzeren wetten waar ieder productiebedrijf aan zou moeten voldoen. Het boek is speciaal gericht aan millennials: de huidige generatie managers gaat volgens hem toch niet meer veranderen.
Het boek ‘Restart the Industry’ bestaat uit vijf adviezen die adviseur en voormalig manager Gerard Ekhart aan millennials (geboren tussen 1980 en 1996) wil meegeven. Opdat zij niet de fouten maken die zoveel andere bedrijven de afgelopen decennia hebben gemaakt. Leg een solide basis gericht op continuïteit in plaats van kortetermijnwinst voor aandeelhouders, is zo’n wet. Oplossingen zijn belangrijker dan producten en hou je supply chain dicht bij huis, zijn twee adviezen die ook terugkwamen in zijn drie jaar geleden gepubliceerde boek ‘Onze maakindustrie crasht’. Zijn vierde wet – maak je bedrijf mensgericht en koester tegendraads talent – is volgens Ekhart cruciaal om überhaupt nog personeel te krijgen in de toekomst. De vijfde hoofdwet – denk in prototypes – gaat over de noodzaak om continu te innoveren.
‘Ik richt me in mijn nieuwe boek expliciet op de twintig- tot dertigjarigen omdat ik het gevoel heb dat oudere generaties nauwelijks bereid zijn te veranderen’, stelt Ekhart in een interview met Supply Chain Magazine. ‘Ik merkte dat tijdens de lezingen die ik naar aanleiding van mijn vorige boek heb gehouden. Senior managers van boven de vijftig zijn het helemaal met me eens en zeggen vervolgens: ”Sorry, maar wij gaan het niet doen, wij worden geacht geld te verdienen voor onze aandeelhouders”.’
Om geen Don Quichot te worden voor mensen die ja knikken maar nee doen, heeft hij toen besloten een survivalgids voor millennials te maken. Deze nieuwkomers in de supply chain-arena begrijpen intuïtief dat dingen anders moeten, maar ze maken in hun enthousiasme ook veel uitglijders. … … …