AI-adoptie zorgt voor meer efficiency en flexibiliteit in maakindustrie

AI-adoptie

Het aantal bedrijven dat kunstmatige intelligentie (AI) toepast, neemt sterk toe. Niet alleen maakt 45 procent al gebruik van AI, ook zijn zeven van de tien bedrijven van plan de inzet ervan komend jaar uit te breiden. Drijfveren hiervoor zijn het vergroten van de efficiency (42%) en het realiseren van kostenbesparingen (38%). Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Amazon Web Services (AWS) onder duizend Nederlandse bedrijven.

Van de drie door adviesbureau Strand Partners onderzochte sectoren – zorg, productie en retail – loopt de maakindustrie voorop in AI-adoptie. Bedrijven zetten de technologie vooral in voor productpersonalisatie en het optimaliseren van de supply chain. Volgens AWS, een aanbieder van kosteneffectieve, schaalbare cloud computing-oplossingen, blijkt uit het onderzoek dat industriële bedrijven die investeren in AI beter in staat zijn snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.

Ruim een kwart van de bedrijven in de productiesector past AI vooral toe om processen als voorraadbeheer en kwaliteitscontroles te optimaliseren. Zo vermindert de technologie het manueel werken in supply chains en stelt het bedrijven in staat sneller te reageren op klantvragen en nieuwe marktontwikkelingen. AI helpt de productiesector niet alleen om kosten te besparen, maar versterkt ook de concurrentiepositie door het mogelijk maken van op maat gemaakte productie.

Maakindustrie loopt voorop bij AI-adoptie

Hoewel bedrijven in de productiesector iets onder het nationale gemiddelde scoren als het gaat om de kennis van kunstmatige intelligentie loopt de sector wel voorop bij de adoptie van AI. 44 procent zet AI al in; in de retail en de gezondheidszorg zijn dat respectievelijk 43 en 36 procent. Deze hoge adoptiegraad opent de deur naar toepassingen op verschillende gebieden, zoals personalisatie (30%) en supply chain-optimalisatie (26%). Dergelijke toepassingen verlagen de kosten en verbeteren de efficiëntie.

De belangrijkste drijfveren voor de implementatie van AI zijn dan ook een hogere efficiency (33%) en kostenbesparingen (30%), blijkt uit het onderzoek. Overigens geven bedrijven wel aan behoefte te hebben aan meer duidelijkheid over AI-regelgeving. Dat is tegelijkertijd ook het grootste obstakel voor verdere AI-adoptie in de sector.

Met AI de supply chain optimaliseren

‘Kunstmatige intelligentie stelt de productiesector in staat om op een efficiënte en gepersonaliseerde manier te produceren, waardoor bedrijven flexibel kunnen inspelen op de marktvraag’, zegt Danielle Gorlick, Managing Director van AWS Benelux. ‘Door de inzet van AI kunnen zij hun supply chain optimaliseren en de kosten verlagen, wat hen helpt concurrerend te blijven in een snel veranderende markt.’