Meeste ondernemers verwachten geen hinder door zero-emissiezones

zero-emissiezones

De invoering van zero-emissiezones in veertien grote steden op 1 januari 2025 kan op steun van veel ondernemers en bedrijven rekenen. Hoewel daar door de politiek aan wordt getwijfeld, vanwege de benodigde investeringen in elektrische voertuigen, blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens dat slechts 34 procent de zones hinderlijk vindt voor hun bedrijfsvoering.

Het onderzoek van Ayvens werd uitgevoerd onder zo’n 400 ondernemers en bedrijven. Hoewel veruit de meesten de zero-emissiezones niet als hinderlijk beschouwen, bestaan er wel zorgen. Zo’n 46 procent ziet het verduurzamen van stadslogistiek als een uitdaging, mede uit concurrentie-overwegingen.

‘Veel bedrijven zijn jaren geleden al begonnen met het verduurzamen van hun wagenpark. Die investering kan moeilijk terugverdiend worden als ze moeten concurreren met anderen, die géén kosten hebben gemaakt voor duurzaam vervoer’, aldus Roy Driessen, Segment Director Light Commercial Vehicle bij Ayvens Nederland.

Efficiënter en goedkoper

Bedrijven zien trouwens ook de voordelen van elektrisch rijden. Ondernemer Tonnie Soares van Soares Parket is al overgestapt op elektrisch vervoer. ‘Het is overzichtelijker. We gebruiken een systeem waarbij alle laadtransacties automatisch worden geregistreerd en gefactureerd. Dat is een stuk efficiënter. En qua kosten ben ik er tot nu toe goedkoper mee uit, zeker als je de korting op de wegenbelasting meerekent.’

Ook John van den Dungen van The Operations Company is al overgestapt. ‘We hebben straks twaalf elektrische bedrijfswagens operationeel. De rest is nog diesel, maar we werken aan verdere stappen in de elektrificatie. Mijn advies aan ondernemers die de overstap nog moeten maken: begin gewoon. Zelfs al is het maar met één voertuig. Elektrisch rijden vraagt om een andere aanpak en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals laadbeheer en kosten. Hoe eerder je begint, hoe meer ervaring je opdoet.’

Zero-emissiezones in meer steden

Opvallend is verder dat een grote groep ondernemers niet negatief is over verdere uitbreiding van de zero-emissiezones. Zo’n 48 procent geeft aan dat wat hen betreft de zones in meer steden mogen worden ingevoerd. Slechts 23 procent vindt dat geen goed idee, de rest staat er neutraal in.

Roy Driessen: ‘Er is een groep ondernemers voor wie een elektrische bestelwagen echt geen optie is, daar moeten we ook de ogen niet voor sluiten, maar in de meeste gevallen is er voor hen een ontheffing mogelijk. Voor uitstel van de zero-emissiezones is het wat ons betreft inmiddels te laat. Zowel bedrijven als gemeentes hebben al flinke investeringen gedaan.’

Overgangsjaar

Ondernemers en bedrijven die hun wagenpark nog moeten verduurzamen, krijgen daar de tijd voor. Euro 5-dieselvoertuigen mogen tot 2027 in de zero-emissiezones blijven rijden en Euro 6-dieselvoertuigen zelfs tot 2028. Voor vrachtwagens geldt een nog ruimere regeling. Euro 6-bakwagens van maximaal vijf jaar oud hebben toegang tot 2030, net als Euro 6-opleggertrekkers van maximaal acht jaar oud.