Duurzamere bezorgopties bepalende factor voor feestdageninkopen
Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzamere bezorgopties. Daarnaast maken ze zich zorgen over stijgende verzendkosten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek naar feestdageninkopen van Project44, uitgevoerd onder ruim 1300 consumenten.
De feestdagen vormen elk jaar een piekmoment voor consumentaankopen wereldwijd, en hoe we onze cadeaus kopen en laten bezorgen verandert voortdurend. Om inzicht te krijgen in deze verschuivingen in aankoopgedrag, voerde Project44 het onderzoek ‘The State of Consumer Holiday Shopping 2024’ uit.
Duidelijk werd dat de verwachtingen van consumenten aan het veranderen zijn. Zo hechten mensen meer waarde aan duurzamere bezorgopties en maken ze zich zorgen over stijgende verzendkosten. Het zijn volgens Project44 inzichten die retailers en logistieke bedrijven aanknopingspunten bieden om beter in te spelen op de wensen van hun klanten.
Consumenten kopen steeds eerder in
Het onderzoek toont aan dat 68 procent van de consumenten hun cadeaus al vóór half november binnen wil hebben. Dit fenomeen, waarbij retailers steeds eerder aan de feestdagen gerelateerde producten aanbieden, lijkt te worden veroorzaakt door veranderende voorkeuren van consumenten.
Als voorbeeld hiervan noemt Project44 de Praxis-campagne ‘Een kerstboom voor Sinterklaas’; een campagne die ervoor zorgt dat consumenten eerder hun kerstboom aanschaffen. Nu de piekperiode verschuift naar een vroeger moment in het jaar, is het voor retailers essentieel hierop in te spelen en aan de verwachtingen van de consument te voldoen.
Duurzaamheid geeft vaak de doorslag
Het onderzoek maakt duidelijk dat duurzaamheid vaak een doorslaggevende factor is. Zo kiest 65 procent van de consumenten liever voor merken die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, zolang dit niet gepaard gaat met aanzienlijk hogere aanschafkosten. Verder plant 51 procent van de consumenten hun aankopen eerder in en kiest bewust voor langzamere bezorgmethoden om de ecologische voetafdruk te verkleinen.
Daarnaast wijst het onderzoek uit dat consumenten prijsgevoelig blijven. Zo maakt 40 procent van hen zich druk over hogere productprijzen, terwijl 25 procent vreest dat gratis verzending duurder of minder beschikbaar wordt. 18 procent noemt stijgende verzendkosten als een belangrijk punt van zorg.
Ook weigert 53 procent van de consumenten extra te betalen om een tijdige levering te garanderen. Een betrouwbare levering blijkt echter cruciaal: 58 procent van de consumenten vermijdt aankopen bij retailers die hun beloofde leverdata niet nakomen. Het benadrukt volgens Project44 nog maar eens het belang van leveringsbetrouwbaarheid.
Veranderingen in koopgedrag
Carson Krieg, Director of Global Alliances bij Project44, signaleert een duidelijke verandering in consumentvoorkeuren. ‘Door cadeaus ruim voor de drukste periode aan te schaffen, besparen consumenten niet alleen op kosten, maar verkleinen ze ook hun CO2-voetafdruk en beperken ze leveringsproblemen.’ Retailers die prioriteit geven aan een betrouwbare verzending en het terugdringen van CO2-uitstoot gaan volgens Krieg dan ook een aanzienlijke concurrentievoorsprong behalen.