Nederlandse bedrijven versterken ketensamenwerking

ketensamenwerking

Het gaat de goede kant op met de ketensamenwerking in Nederland. De volwassenheid op het gebied van supply chain management steeg – op een vijfpuntsschaal – van 3,2 naar 3,4. Dat blijkt uit de zesde editie van de Nationale Supply Chain Monitor (NSCM). De nu geboekte vooruitgang is cruciaal in een wereld waar geopolitieke spanningen en duurzaamheidseisen de toon zetten, stellen onderzoekers van Nyenrode Business Universiteit en BLMC.

Volgens Michel van Buren, directeur van advies- en realisatiebureau BLMC, en hoogleraar Jack van der Veen van Nyenrode Business Universiteit, groeit het belang van supply chain management als strategisch instrument. ‘Bedrijven realiseren zich dat alleen samenwerking binnen de keten – van leverancier tot en met eindconsument – hen kan helpen om te overleven in een complexe, veranderlijke markt’, aldus Van der Veen. ‘Zonder ketensamenwerking ben je als bedrijf kansloos.’

De resultaten van de NSCM laten zien dat de laatste jaren met name externe ketensamenwerking terrein wint, maar dat er nog grote stappen te zetten zijn. ‘Geopolitieke ontwikkelingen, zoals oorlogen, politieke verschuivingen en veranderende handelsverhoudingen maken constructieve externe samenwerking onmisbaar’, stelt Van Buren. ‘Daarnaast dwingt duurzaamheidswetgeving bedrijven om transparantie te bieden over alle schakels in hun keten. Voor sommige bedrijven is duurzaamheid een unique selling point; ook daarbij is de hele keten nodig.’

Kritisch kantelpunt

De markt is met de huidige score van 3,4 over een kritisch kantelpunt heen. Van Buren: ‘De gestegen volwassenheid is hoopgevend. Het toont dat supply chain management steeds vaker wordt gezien als dé methode om strategische doelen te bereiken, zoals verbeterde duurzaamheid, innovatie en flexibiliteit. En het maakt bedrijven aantrekkelijker voor werknemers; in de huidige krappe arbeidsmarkt heel belangrijk.’

Daadwerkelijke implementatie

Toch worstelen veel bedrijven met het maken van strategische stappen, omdat de dagelijkse uitdagingen vaak prioriteit krijgen. ‘Te vaak is er een crisis nodig, zoals het wegvallen van een afzetmarkt, voordat bedrijven actie ondernemen’, waarschuwt Van der Veen. ‘Je moet het dak repareren als de zon schijnt. Langer wachten is onverstandig.’ Gelukkig is er sprake van vooruitgang, signaleren de onderzoekers. ‘In de praktijk zien we dat steeds meer bedrijven de waarde van supply chain management erkennen’, zegt Van Buren. ‘De uitdaging ligt nu in de stap van bewustwording naar daadwerkelijke implementatie.’

De Nationale Supply Chain Monitor 2024 is gratis te downloaden via www.blmc.nl/nscm.

ketensamenwerking