Out-of-homebezorging wint terrein door stijgende vraag naar flexibiliteit

out-of-homebezorging

Nu het netwerk van pakketkluizen en afhaalpunten blijft groeien, zien Nederlandse consumenten out-of-homebezorging (OOH) steeds vaker als een aantrekkelijk alternatief voor levering aan huis. Uit nieuw onderzoek van verzendplatform Sendcloud onder duizend Nederlanders blijkt dat het gemak en de flexibiliteit van OOH-opties in de smaak vallen, vooral onder frequente online shoppers en stedelingen.

Hoewel thuisbezorging voor een meerderheid (58,2%) nog steeds de eerste keus is, wint bezorging via afhaalpunten en pakketkluizen snel aan populariteit. Bijna twee op de vijf consumenten (43,3%) zou graag een pakketkluis zien als optie tijdens het afrekenen. Bijna een derde (28,7%) geeft aan eveneens gebruik te willen maken van afhaalpunten. Dat is een flinke stijging vergeleken met twee jaar terug, toen respectievelijk 9 en 27 procent deze opties overwogen.

Consumenten die wekelijks meerdere online aankopen doen – de zogeheten ‘serial shoppers’ – geven een duidelijke voorkeur aan out-of-homebezorgopties. Bij het afrekenen kiest bijna twee derde van hen graag voor levering via een afhaalpunt (64,3%) of pakketkluis (62,1%). Ook in stedelijke gebieden is OOH-bezorging bovengemiddeld populair: de helft van de consumenten (50,4%) wil de optie voor een afhaalpunt, en meer dan een derde (36,3%) waardeert de mogelijkheid om te kiezen voor levering via een pakketkluis.

Gemak als doorslaggevende factor

Gemak blijkt de voornaamste reden om voor levering buiten de deur te kiezen; bijna twee derde (63,9%) van de consumenten noemt dit als doorslaggevende factor. Daarnaast hechten consumenten waarde aan controle over hun bezorgervaring. Zo wil 57,6 procent de mogelijkheid om de bezorglocatie of -tijd te wijzigen zodra het pakket onderweg is. Ook zou 67,7 procent zelf de leveringsdag en -tijd willen kiezen. Tot slot wil 73,9 procent zelf beslissen wat er gebeurt als de eerste bezorgpoging mislukt.

Flexibiliteit essentieel in concurrentiestrijd

Met de stijgende vraag naar flexibele leveringsopties voorspelt Sendcloud dat de populariteit van out-of-homebezorging verder zal toenemen. Voor retailers wordt het aanbieden van OOH-opties steeds belangrijker; een derde van de consumenten (34,1%) geeft nu al aan elders te shoppen als OOH-bezorging niet beschikbaar is.

‘Consumenten hechten steeds meer waarde aan flexibiliteit en controle over hun leveringen. Ze willen bepalen waar, wanneer en hoe hun pakket aankomt. De vraag naar flexibiliteit stijgt, en retailers die meerdere bezorgopties aanbieden, zoals afhaalpunten en pakketkluizen, kunnen zich onderscheiden in de competitieve e-commercemarkt. Een sterk alternatief voor thuisbezorging is niet langer een luxe, maar essentieel om relevant te blijven’, aldus co-founder Sabi Tolou van Sendcloud.

out-of-homebezorging