SCM Partnerbijeenkomst: omarm de technologie, maar vergeet niet de menselijke factor
Een keer per jaar nodigt Supply Chain Media (SCM) alle partners uit om samen de trends in supply chain en marketing te verkennen. Op het hoofdkantoor van IG&H blijkt dat technologie zoals artificiële intelligentie (AI) in beide domeinen een steeds belangrijkere rol inneemt. Juist daarom wordt vertrouwen een belangrijke valuta, stelt marketingspecialist Nicole Messink (foto) van SCM: ‘Mensen doen zaken met mensen. Laat daarom zien wie je bent en waar je voor staat.’
Door Marcel te Lindert
De SCM Partnerbijeenkomst opent met een fraaie foto van mieren. Als geen ander zijn deze insecten in staat tot samenwerking. Als het moet, zetten ze zelfs hun eigen lichaam in om bruggen te bouwen. Chief trendwatcher Martijn Lofvers van SCM gebruikt deze foto niet voor niets. ‘Misschien denken jullie dat jullie hier allemaal tussen concurrenten zitten’, spreekt hij de partners toe. ‘Maar ik adviseer jullie om vooral samen te werken. Samen bereik je veel meer.’
Ecosysteem in kaart brengen
Samenwerking helpt om een antwoord te vinden op de ontwikkelingen in de supply chain. Die zijn grotendeels het gevolg van de talrijke black swans van de afgelopen jaren, van de pandemie vier jaar geleden tot de aanhoudende oorlogen in Oekraïne en Gaza. ‘Ook de CSRD is zo’n black swan. Niet voor de beursgenoteerde bedrijven die weten dat ze hieraan moeten voldoen, maar wel voor hun toeleveranciers die opeens ook data moeten aanleveren.’
Lofvers adviseert de partners om de gevolgen van dit soort geopolitieke ontwikkelingen te analyseren. Wat betekent het bijvoorbeeld dat Donald Trump de Amerikaanse presidentsverkiezingen heeft gewonnen? ‘Net als bij schaken moet je vijf zetten vooruitdenken. Dat helpt om je ecosysteem te visualiseren. Dat bestaat niet alleen uit klanten en toeleveranciers, maar ook uit andere stakeholders, zoals overheden, banken, kennisinstellingen en ngo’s. En kijk niet alleen waar de zwakste schakels zich bevinden, maar focus ook op de sterkste schakels. Daar ontstaan kansen op synergie.’
Toegang tot nieuwe contacten
Adviesbureau IG&H, voor de tweede keer gastheer van de SCM Partnerbijeenkomst, legt uit waarom het heeft gekozen voor samenwerking met Supply Chain Media. ‘Wij zijn de afgelopen jaren flink gegroeid en veranderd van een traditioneel adviesbureau in een consultancy- en technologiebedrijf. Met de verbreding van ons bedrijf ontstond de behoefte aan een partner die ons toegang biedt tot het supply chain-domein. Daaruit zijn nieuwe contacten voortgevloeid die hebben geleid tot concrete projecten. Daarnaast helpt de samenwerking ons om op de hoogte te blijven van supply chain-innovaties’, vertelt Jasper van Rijn, managing director bij IG&H.
Als partner levert IG&H een belangrijke bijdrage aan de verkiezing van de Top 26 SCM Directors Nederland en de Top 28 SCM Executives Europe. Het adviesbureau beheert de database met de profielen van de driehonderd supply chain executives die voor deze ranglijsten in aanmerking komen. Met behulp van AI wordt automatisch bijgehouden hoe zichtbaar deze executives zijn. Hoe vaak zetten ze een post op LinkedIn of worden ze geciteerd in artikelen? Hoe vaak geven ze een presentatie of een gastcollege?
Problemen oplossen met voorraad
IG&H koppelt die data aan de prestaties van de desbetreffende bedrijven. ‘Dat helpt ons om te begrijpen hoe de ontwikkeling verloopt in de sectoren waarin die bedrijven opereren’, legt Van Rijn uit. ‘Dat doen we aan de hand van zogenaamde orbit charts. Daaruit kunnen we onder meer afleiden dat bij fabrikanten van consumentenproducten de omloopsnelheid afneemt ten opzichte van de winstgevendheid. Dat betekent in feite dat deze bedrijven de post-Covid-problemen oplossen door meer voorraad aan te houden.’
In de retail is dat effect juist niet zichtbaar. In deze sector beweegt de omloopsnelheid mee met de winstgevendheid. ‘Als geen ander zijn retailers met hun capaciteiten op het gebied van voorraadsturing in staat om mee te bewegen met de vraag in de markt’, legt Van Rijn uit. ‘Samenwerking met Supply Chain Media geeft ons dus niet alleen toegang tot nieuwe markten en nieuwe relaties, maar resulteert ook in nieuwe inzichten die ons helpen om relevant te blijven.’
Vertrouwen kweken door personal branding
Samenwerking helpt ook om adequaat in te spelen op marketingtrends. Een trend die al langer gaande is, betreft het uitfaseren van third party cookies. Na Safari en Firefox is Google Chrome naar verwachting de volgende webbrowser die volledig stopt met cookies. Dat dwingt bedrijven om hun doelgroep op een andere manier te volgen en te bereiken. ‘Wij zijn daarom aan de slag gegaan met het verzamelen van first party data in Google Looker Studio’, meldt marketingspecialist Nicole Messink. ‘Daaruit blijkt onder meer dat 13,2 procent van onze nieuwsbrieflezers kiest voor het downloaden van een checklist, roadmap, mindmap, ecosysteem of ander item dat we samen met partners hebben gecreëerd. Een heel hoog percentage.’
Een andere trend is AI, dat ook in marketing een rol gaat spelen. In een tijd waarin feit en fictie niet altijd even goed te onderscheiden zijn, wordt vertrouwen volgens Messink een waardevolle valuta. ‘Eén van de manieren om daaraan te werken, is personal branding. Vertel wie je bent, waar je voor staat en deel je expertise. Dat kan natuurlijk op LinkedIn, maar ook op TikTok of Instagram zal de doelgroep je weten te vinden. Mensen doen zaken met mensen die ze vertrouwen, die dezelfde waarden delen. Personal branding wordt een belangrijke manier om thought leadership op te bouwen.’
‘Vergeet niet de menselijke nuance’
Betekent dat dat we geen ChatGPT meer zullen gebruiken in marketing? ‘Dat denk ik ook weer niet. Zelf werk ik elke dag met ChatGPT. Het is één van mijn fijnste collega’s, hoewel het wel een tijdje duurde voordat ik hem goed had ingewerkt’, zegt Messink. ‘Maar ondanks alle cijfers, dashboards en algoritmes blijven we allemaal mensen. Omarm de technologie en leer die gebruiken, maar vergeet niet de menselijke nuance, empathie en creativiteit. Want uiteindelijk doen mensen zaken met mensen.’