Quooker brengt de lessen van Stephen Covey in praktijk
Al twintig jaar lang lukt het Quooker de omzet elke drie jaar te verdubbelen. Tijdens een bedrijfsbezoek van de SCM Directors Club legde chief supply chain officer Michiel van Veen (foto) uit hoe hij dat groeitempo ook in de toekomst wil blijven ondersteunen. In zijn visie op de supply chain heeft hij zich laten inspireren door de lessen van managementgoeroe Stephen Covey. ‘Door een overwinning te behalen op jezelf, kun je een overwinning behalen met anderen.’
Door Marcel te Lindert
Na de rondleiding door de fabriek in Ridderkerk is het voor iedereen duidelijk dat Quooker het productleiderschap nastreeft. De producent van kokendwaterkranen – die inmiddels ook gekoeld en bruisend water kunnen tappen – beschikt over zo’n innovatief product dat het een team van dertig engineers heeft opgezet om zelf de benodigde machines te ontwerpen en aan te sturen. Dat productkwaliteit daarbij voorop staat, blijkt uit alle data die tijdens het productieproces worden vastgelegd. Als met een kraan problemen ontstaan, kan Quooker die data gebruiken om de oorzaak te analyseren en toekomstige problemen te voorkomen.
Visie op supply chain
Bijna drie jaar geleden werd Michiel van Veen aangesteld als chief supply chain officer van Quooker. Het hoge technologische gehalte in de fabriek is de reden dat hij verantwoordelijk is voor onder meer inkoop, logistiek, demand planning, supply planning en productieplanning, maar niet voor het productieproces zelf. ‘Mijn collega, de chief technical officer, is verantwoordelijk voor zowel productie als kwaliteit. Daardoor hebben we bijna de helft van de machines in de fabriek zelf kunnen ontwerpen. Ik heb niet eens de technische bagage daarvoor’, geeft Van Veen toe.
Toen Van Veen bij Quooker startte, ontbrak binnen het bedrijf een visie op de rol van de supply chain. Wel onderkende de directie van het snelgroeiende bedrijf de behoefte aan meer coördinatie in de keten. Van Veen heeft een visie opgesteld waarin de focus ligt op het creëren van klantwaarde met een digitale, responsieve supply chain. En met het besef dat de wereld niet om Quooker draait, maar dat Quooker onderdeel is van een uitgebreid netwerk waarin het niet alles zelf in de hand heeft.
Zeven eigenschappen
Bij de invulling van deze visie heeft Van Veen zich laten inspireren door Stephen Covey, auteur van de bestseller The Seven Habits of Highly Effective People. ‘Hij is al vijftien jaar mijn held. Ik heb zijn boeken verslonden en meerdere trainingen gevolgd’, vertelt Van Veen, die aangeeft altijd een stapeltje exemplaren van Covey’s bestseller op zijn bureau te hebben liggen. Hij deelt ze uit aan wie dat wil en organiseert voor de medewerkers van Quooker regelmatig een training ‘Pizza met Covey’. ‘De zeven habits van Covey heb je allemaal nodig om meester te worden over jezelf. Het achterliggende idee: door een overwinning te behalen op jezelf, kun je een overwinning behalen met anderen.’
Van Veen heeft de zeven eigenschappen van Covey vertaald naar supply chain management. De eerste eigenschap gaat over een proactieve houding, wat Van Veen omschrijft met de term unified mindset. ‘Als je samen niet de juiste mindset hebt, kom je als organisatie niet verder. Daarom ben ik uiterst genereus met het aanbieden van trainingen en opleidingen aan mensen. Ik stimuleer mensen om daar gebruik van te maken. Met jonge talenten praat ik regelmatig over het cv van de toekomst: wat wil je in de toekomst doen en welke stap moet je nu zetten om dat te realiseren. Dat geeft hun energie en creëert betrokkenheid.’
Quooker Parts Factory
Als tweede punt adviseert Covey om bij alles het einddoel in gedachten te houden. ‘Dat gaat uiteraard over strategie’, meldt Van Veen. ‘Denk aan de geopolitieke onrust op dit moment. Wij hebben 28 leveranciers in China en Taiwan. Vanuit de raad van commissarissen krijgen we de vraag wat we gaan doen als de spanningen tussen die landen verder oplopen. Reshoring is eigenlijk geen optie. De meeste leveranciers maken unieke onderdelen, vaak met machines die wij daar hebben neergezet. Het duurt jaren om met andere leveranciers hetzelfde kwaliteitsniveau te halen. Daarom willen we in Europa een eigen Quooker Parts Factory bouwen, onze eigen second source. Bijkomend voordeel is dat we veel dichter op de productie zitten en daarmee een enorme boost aan ons R&D-proces kunnen geven. Ik noem dat rightshoring in plaats van reshoring.’
Het derde punt behandelt processen. ‘Dat gaat wat mij betreft vooral over data. Wij zijn bezig om in ons IT-landschap een soort data-rotonde op te zetten waarbij alle applicaties hun data op de rotonde plaatsen en er weer vanaf halen. Een geïntegreerde aanpak waarbij we op gestructureerde wijze data opslaan, is een voorwaarde voor een succesvolle inzet van bijvoorbeeld artificiële intelligentie. Daarvoor moet de basis op orde zijn.’
Robots als collega’s
Met de term intelligente supply chain – eigenschap vier – doelt Van Veen op de inzet van nieuwe technologieën zoals mobiele robots, cobots en vision-technologie. ‘In de fabriek hangen bijvoorbeeld op verschillende plekken bolcamera’s. Als die langs de productielijn een lege voorraadlocatie zien, krijgt een robot automatisch opdracht om die voorraadlocatie aan te vullen’, vertelt de chief supply chain officer. ‘In het nieuwe warehouse dat we nu aan het bouwen zijn, zal straks 60 procent van het werk door robots worden overgenomen. Daarom zijn we nu al bezig om onze logistiek medewerkers te leren werken met robots. Ze moeten die robots niet als concurrenten, maar als collega’s leren zien.’
Het vijfde punt van Covey, connected supply chain, gaat vooral over luisteren. ‘Goed luisteren is moeilijk. Daarom hebben we onze inkoopmedewerkers verdeeld over productcategorieën, zodat zij inhoudelijke expertise kunnen opbouwen en kunnen optreden als vaste contactpersonen voor onze leveranciers. Op die manier proberen wij meer intimiteit in de relatie met onze leveranciers te creëren. Met strategische leveranciers hebben we wekelijks overleg over de stand van zaken en actuele ontwikkelingen’, stelt Van Veen, die aangeeft de contracten met leveranciers het liefst zo kort mogelijk te houden. ‘Risico’s proberen we niet te ondervangen met contracten, maar met een goede relatie met leveranciers.’
Supereenvoudige besparingen
De zesde eigenschap van Covey gaat over het creëren van synergie. Van Veen spreekt over share the profit. ‘Dit gaat over het bouwen van langetermijnrelaties met partijen waarin we geloven. Door meer verbinding met partners te creëren en integraal te leren kijken, kunnen we supereenvoudige besparingen realiseren’, aldus Van Veen, die de zevende eigenschap heeft vertaald met social chain. ‘Wij werken nauw samen met Confed, een bedrijf met 135 medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarvan werken er 117 alleen voor Quooker. Alles wat we aan hen kunnen uitbesteden, besteden we uit. Op die manier proberen we iets goeds te doen voor de maatschappij.’