Supply chain design voor iedereen binnen het bedrijf

supply chain design

Alle disrupties van de afgelopen jaren hebben veel bedrijven doen inzien dat hun bestaande supply chain niet langer voldoet. Supply chain design is de discipline die hen de mogelijkheid biedt de supply chain te creëren die ze nodig hebben. Tijdens Webinar Wednesday voorspelt oprichter Don Hicks van Optilogic dat supply chain design een grote vlucht zal nemen in het bedrijfsleven. ‘Iedereen kan de modellen gebruiken zonder eerst een expert te hoeven worden.’

Door Marcel te Lindert

In deze disruptieve tijden zijn er twee activiteiten die bedrijven doorlopend moeten uitvoeren. De eerste is planning, nodig om het maximale uit de supply chain te halen. ‘Laten we eerlijk zijn: bij het ontwerp van onze huidige supply chains hebben we geen rekening gehouden met verstoringen’, vertelt Hicks, oprichter van Optilogic. ‘Jarenlang hebben we gefocust op kostenverlaging en efficiëntie waardoor alle redundantie is verdwenen. Die supply chains functioneerden goed zolang alles soepel verliep. Nu verstoringen aan de orde van de dag zijn, moeten we er het beste van zien te maken. Daarvoor hebben we slimme planningstools inclusief artificiële intelligentie nodig.’

Genadeklap

De tweede activiteit is supply chain design. ‘We zitten nu eenmaal opgescheept met die supply chain uit het verleden. Grote kans dat dat niet de supply chain is die we in de toekomst nodig hebben. Daarom moeten we vooruitkijken en onderzoeken hoe we de huidige supply chain moeten aanpassen, rekening houdend met de veranderingen die ons nog te wachten staan. We kunnen de tekortkomingen van een slecht ontworpen supply chain niet wegplannen’, stelt Hicks.

Om misverstanden te voorkomen legt Hicks uit dat de discipline supply chain design zich de afgelopen tien jaar enorm heeft ontwikkeld. ‘Vroeger was supply chain design een onderdeel van supply chain planning. De focus lag op optimalisatie van de knooppunten en hun onderlinge verbindingen, en op optimalisatie van de kapitaalkosten. Nu de rekenkracht is toegenomen en zowel op soft- als hardware-gebied enorme vooruitgang is geboekt, kunnen bedrijven data uit verschillende systemen onttrekken om een virtueel model van hun huidige supply chain te bouwen.’

Toekomstige supply chain

De mogelijkheden van supply chain design reiken verder dan dat, betoogt Hicks. ‘Supply chain design gaat over de toekomst. Bedrijven moeten dat virtuele model gebruiken om de supply chain te bouwen die ze straks nodig hebben. Ze kunnen een model bouwen van hun toekomstige supply chain en dat onderwerpen aan testen en simulaties voordat ze daadwerkelijk iets gaan veranderen. Supply chain design is dus zoveel meer dan het evalueren van het huidige ontwerp van je netwerk.’

In combinatie met supply chain design wordt vaak de term digital twin gebruikt, maar daarover heeft Hicks een uitgesproken mening. ‘Een groot deel van de verhalen over digital twins is marketing-nonsens. Je kunt uiteraard een virtuele representatie van je supply chain maken, maar die weerspiegelt nooit de hele supply chain. Een digital twin is geen kopie van de werkelijkheid, maar een simplificatie. Veel softwareleveranciers zeggen dat ze een kopie van de hele supply chain kunnen maken, maar dat is gewoon niet waar.’

‘What if’-scenario’s

Een belangrijke functie van supply chain design is de mogelijkheid om what if-scenario’s te draaien. Wat als we hier een extra productielijn opzetten? Wat als we extra voorraadpunten creëren? ‘Vroeger hadden we die mogelijkheid niet, moesten we vertrouwen op ons instinct en gewoon maar dingen uitproberen. Maar als we in supply chain een foute keuze maken, gaan vrachtauto’s naar de verkeerde locatie en vallen productielijnen stil. Met supply chain design kun je zonder risico’s of extra kosten uittesten wat wel en niet werkt.’

Als voorbeeld noemt Hicks het groeiende aantal Amerikaanse bedrijven dat aangeeft uit China te willen vertrekken. Blijven produceren in China zien ze als een te groot risico. ‘Maar hoe pak je zo’n vertrek aan? Wat betekent dat voor je supply chain? Met supply chain design kun je onderzoeken hoe je supply chain de komende tien jaar moet veranderen om minder afhankelijk van China te worden.’

Puree uit de blender

Een andere ontwikkeling is de mogelijkheid om tot in detail naar orders en zendingen te kijken. ‘Lange tijd werd in supply chain design dezelfde wiskundige techniek gebruikt, waarbij wordt gerekend in stromen. Per knooppunt moest de ingaande stroom even groot zijn als de uitgaande stroom. Maar deze techniek is niet erg realistisch, omdat geen rekening wordt gehouden met de tijdsfactor en de variatie in orders en zendingen. Het is alsof je alle orders en zendingen in een blender gooit en de puree met tubes van knooppunt naar knooppunt spuit. Toch wordt deze techniek nog steeds gepromoot.’

Deze gedateerde techniek is volgens Hicks ongeschikt om bijvoorbeeld de impact van aanpassingen op servicelevels te meten. ‘Dan wordt het servicelevel gedefinieerd als het percentage klanten dat binnen twee dagen rijden van je warehouse is gevestigd. Maar geen enkel bedrijf meet op die manier zijn servicelevels. Het servicelevel is het percentage orders dat op tijd volgens de afgesproken manier bij de klant arriveert. Om dat te kunnen meten, heb je onder meer simulatietechnieken nodig.’

Oneindig veel vragen

Hicks was de oprichter van Llamasoft, de fameuze tool voor supply chain design die is opgekocht door Coupa Software. Nu heeft hij onder de naam Optilogic een nieuw platform voor supply chain design ontwikkeld. Dat draait in de cloud, zodat een gebrek aan rekenkracht het doorrekenen van complexe scenario’s niet langer in de weg staat. ‘Onze klanten gebruiken dit platform niet eens per jaar maar doorlopend, om oneindig veel vragen te beantwoorden. En de doorbraak die we met Optilogic hebben gemaakt, is dat we het platform kunnen ontsluiten voor alle medewerkers binnen dit bedrijf. Zónder dat ze de software hoeven te kennen en experts in supply chain design hoeven te worden.’

Eén van de klanten gebruikt het platform van Optilogic elke dag voor transportplanning. Om te voorkomen dat de transportplanners dagelijks met modellen moeten stoeien, hoeven ze alleen maar de zendingen in te voeren in Excel. Op de achtergrond gaan de algoritmes van Optilogic aan de slag om vervolgens het resultaat weer terug in Excel te zetten. ‘Als je je weg weet in Excel, is dat een prima oplossing. De planners weten niet eens dat ze een model gebruiken’, stelt Hicks. ‘Als softwareleveranciers moeten we aansluiten bij wat gebruikers gewend zijn en hen geen complexe userinterfaces voorschotelen die uren aan training vergen. Dat is wat ik democratisering van supply chain design noem.’