Körber heeft met TMS-acquisitie zijn supply chain suite compleet

Körber

Met de overname van het Amerikaanse MercuryGate, leverancier van Transport Management Software (TMS), heeft het Duitse Körber zijn suite van supply chain execution software vervolmaakt. Dat was vorige week het belangrijkste nieuws op Elevate, het jaarlijkse Körber-evenement voor Europese klanten. Eén van hen, Stephanie Blokker van outdoor-specialist Obelink, gaf in de wandelgangen haar reactie. ‘We hebben knoppen nodig om tijdens een disruptie aan te kunnen draaien.’

Door Harm Beerens

Softwarebedrijf Körber, volgens analistenbureau Gartner één van de wereldmarktleiders in Warehouse Management Systemen (WMS), kondigde het afgelopen zomer al aan: de overname van MercuryGate, leverancier van software voor transportmanagement met wereldwijd 800 klanten. Eerder al verrijkte Körber zich met enVista dat Order Management Software levert en nog eerder nam het WMS-branchegenoot Highjump over. ‘Ik heb er vijf jaar op gewacht maar nu kan ik dan eindelijk zeggen: onze suite met supply chain execution software is compleet’, jubelt executive vice president Michael Brandl op congreslocatie The Egg in Brussel, waar hij zijn Europese klanten en partners toespreekt. ‘Juist in een tijd met disrupties en grote veranderingen is het voor een bedrijf belangrijk om buiten de vier muren van een warehouse te kunnen kijken. We bieden nu software waarmee onze klanten over de hele keten hun orders kunnen managen.’

Verder kijken dan magazijn

Eén van de sprekers op het evenement is Stephanie Blokker, supply chain director bij outdoor-specialist Obelink. ‘Wij waren twee jaar geleden de eerste klant van Körber-partner Veeloo’, vertelt ze. ‘Ik wilde toen heel graag het WMS Advantage van Körber omdat dit bekend staat om zijn flexibiliteit en real-time visibility. Dit laatste is voor ons belangrijk omdat online klanten op ieder moment van de dag moeten kunnen zien wat er op voorraad ligt en wat ze kunnen bestellen. Tegelijkertijd was onze eis dat de software door Nederlandstalige consultants zou worden geïmplementeerd. Dat Veeloo toen net als partner van start ging, was voor ons dus ideaal.’ Inmiddels is Obelink live in al zijn dc’s, inclusief een nieuw, volledig gemechaniseerd magazijn van waaruit jaarlijks duizenden pakketten naar twaalf landen door heel Europa worden verstuurd.

Stephanie Blokker vindt het een goede zaak dat Körber zo fors in innovaties en uitbreidingen van zijn softwareportfolio investeert. ‘Wij zitten nu als Obelink ook in een fase waarin we verder moeten kijken dan ons eigen magazijn. We zullen nadrukkelijk aan de resilience van onze supply chain moeten werken.’ De disrupties waar Brandl aan refereert, waren ook voor Obelink aanleiding om deze stappen te zetten. ‘Toen dat containerschip (de Ever Given, red.) klem kwam te zitten in de Rode Zee, had dat grote consequenties voor onze supply chain. Mocht zoiets in de toekomst opnieuw gaan gebeuren, dan willen we hier sneller op kunnen reageren. Dan heb je software nodig die de knoppen heeft waaraan je dan kunt draaien. Goed om te weten dat Körber hier producten voor levert, daar gaan we met belangstelling naar kijken.’

Chatbot doet suggesties

Tijdens de productupdate geeft CTO Sean Elliott van Körber een overzicht van de innovaties waar technologiebedrijf Körber aan werkt. Deze liggen onder andere op het gebied van robotisering, gamification en AI. ‘Vorig jaar kondigde ik een WMS-chatbot aan die we later dit jaar zullen lanceren. Vandaag kunnen jullie die alvast bekijken.’ Tijdens de pauze op de informatiemarkt laat zijn collega Nicolas Flinta zien hoe deze opereert. ‘In deze eerste release kun je de chatbot alles vragen over hoe het WMS werkt’, vertelt hij. ‘Hiervoor hebben we hem getraind met documentatie en handleidingen. In de volgende releases kun je prompts geven als ‘‘Hoeveel voorraad ligt er nog van product X?’’ of ‘‘Verplaats deze producten van locatie A naar locatie B’’. Weer een volgende stap zal zijn dat de chatbot met tegenvragen en suggesties komt. ‘‘Je vraagt me dit product te verplaatsen, maar ik zie dat klantorder X hierdoor vertraging oploopt. Mijn voorstel zou zijn om…’’ etc.’

Zorgvuldig zijn met AI

Aan het einde van de dag tijdens een interview met SCM filosofeert Michael Brandl nog even door over de toekomst van AI in relatie tot WMS. ‘We zijn al meer dan vijf jaar bezig met data science en AI en hebben hier al diverse toepassingen voor ontwikkeld. Waar je op een gegeven moment tegenaan loopt, is dat binnen een bedrijf niet alle data 100 procent correct en/of systematisch zijn opgeslagen. Als AI op basis hiervan beslissingen neemt, is er een risico dat het misgaat. Daar moet je dus heel zorgvuldig in zijn, zeker als het om orders gaat waarover je met klanten afspraken hebt gemaakt.’ Voor chatbots en slotting, het slim alloceren van producten aan een magazijnlocatie, ziet de executive vice president nog volop mogelijkheden. Als het gaat om AI in relatie tot orderplanning wordt het echter spannender.