73% bedrijven wijzigt supply chain voor meer veerkracht

veerkracht

Maar liefst 73 procent van de bedrijven heeft de afgelopen twee jaar productielocaties toegevoegd aan of juist verwijderd uit hun supply chain. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Gartner. Deze veranderingen zijn het gevolg van de nadruk die chief supply chain officers (CSCO’s) leggen op het opbouwen van veerkracht, flexibiliteit en wendbaarheid in hun supply chains. Strategieën met de laagste kosten komen daardoor op het tweede plan.

Om te zien hoe CSCO’s het ontwerp en de strategie van de supply chain momenteel benaderen, ondervroeg Gartner 437 respondenten (senior managers en hoger) van bedrijven met een jaaromzet van minstens 250 miljoen dollar in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa en Azië/Pacific. Hieruit bleek dat overwegingen van risicomanagement – zoals het verbeteren van de veerkracht – kostenefficiëntie hebben verdrongen als de belangrijkste drijfveer voor netwerkveranderingen.

‘In plaats daarvan richten ze zich op gediversifieerde benaderingen om risico’s te beperken en prestaties te verbeteren’, zegt Vicky Forman, Senior Director Analyst bij Gartner. ‘Hoewel kostenefficiëntie nog steeds een prominente zorg is, kijken CSCO’s bij het maken van veranderingen in het netwerkontwerp breder naar de kosten die gepaard gaan met de impact van verstoringen en slechte veerkrachtniveaus.’

Vergroten van netwerk voor herglobalisering

Als de meest genoemde wijziging in supply chains noemde de helft van de respondenten het toevoegen van nieuwe toeleveringslocaties met bestaande toeleveringspartners, terwijl 48 procent aangaf nieuwe toeleveringslocaties met nieuwe toeleveringspartners na te streven. Het uitbreiden van het aantal toeleveringslocaties is een strategie die bedrijven vaak inzetten voor onder meer diversificatie, (kosten)efficiëntie en het verminderen van geopolitieke druk.

Van de bedrijven die in de afgelopen twee jaar veranderingen in de supply chain doorvoerden, gaf 90 procent aan dat de verwachte voordelen daarvan werden behaald of zelfs overtroffen. Het gaat daarbij om voordelen als verbeterde service, kostenreductie, verbeterde flexibiliteit en minder CO2-uitstoot. Dit succespercentage geeft volgens Gartner aan dat er waarschijnlijk meer veranderingen aan zitten te komen. Supply chain-leiders streven volgens het analistenbureau namelijk een strategie van ‘herglobalisatie’ na met een mix van nearshoring en goedkope diversificatie.

‘Er was de afgelopen twee jaar een duidelijke trend om netwerklocaties toe te voegen, maar verder is er een aanzienlijke variatie in strategieën, afhankelijk van de grootte, sector en locatie van het bedrijf in kwestie’, aldus Forman. ‘Succesvolle bedrijven hebben hun wereldwijde supply chains opnieuw geconfigureerd om te profiteren van nieuwe stimuleringsmaatregelen en tegelijkertijd het concentratierisico te vermijden.’

Uitdagingen bij het werken op nieuwe locaties

Ondanks het succes van deze netwerkverschuivingen, ondervond 96 procent van de respondenten uitdagingen bij het werken op nieuwe locaties. Operationele en logistieke kosten werden daarbij het vaakst genoemd, maar er waren belangrijke regionale verschillen. De ontoereikende logistieke infrastructuur voor nieuwe capaciteit in India bijvoorbeeld, net als het gebrek aan fabrieksarbeiders in Noord-Amerika en de complexiteit om te voldoen aan lokale regelgeving in Zuid-Azië, Afrika en Midden- en Zuid-Amerika.

Deze regionale verschillen onderstrepen volgens Gartner hoe belangrijk het is om beslissingen over nieuwe locaties te nemen op basis van verschillende factoren en niet alleen op basis van de ogenschijnlijke kostenefficiëntie. Een gebrek aan fabrieksarbeiders of de complexiteit om te voldoen aan lokale regelgeving zorgt vaak voor extra kosten als deze problemen niet grondig worden overwogen en aangepakt voordat beslissingen worden genomen.

veerkracht