Ondernemers maken zich zorgen over zero-emissiezones

zero-emissiezones

Maar liefst 43 procent van de ondernemers maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones. Dat blijkt uit onderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers, zowel mkb’ers als zzp’ers. Vanaf 2025 mag er in veel steden niet meer met een dieselbestelwagen worden gereden, wat ondernemers dwingt om versneld over te stappen naar een elektrische bedrijfswagen. ‘Dit vergt niet alleen veel uitzoekwerk en geregel, maar ook een investering’, aldus Patrick van Weert, productmanager bij ANWB Zakelijk.

Veel ondernemers moeten door de komst van de zero-emissiezones hun wagenpark geheel of gedeeltelijk vervangen. 43 procent van de ondernemers maakt zich daar zorgen over. ‘Als zzp’er hoef je maar één busje te vervangen, wat al vervelend kan zijn. Maar er zijn ondernemers die tientallen bedrijfswagens bij een distributiecentrum hebben staan. Voor hen ligt er een nóg grotere klus in het verschiet’, aldus Van Weert.

Met ingang van 1 januari 2025 mogen gemeenten een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens meer mogen rijden. De bestelbussen en vrachtwagens die wél in deze zogenaamde zero-emissiezone mogen rijden, moeten uitstootvrij zijn. Wel is er voor een aantal voertuigcategorieën tot 2030 een overgangsregeling of een vrijstelling.

Daarnaast moeten ondernemers per 2025 een belastingheffing (bpm) betalen bij de aanschaf van een dieselbusje. Hierdoor is er momenteel een run op deze busjes. Hoeveel belastingheffing ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. Op deze manier wordt rijden op diesel ontmoedigd en de overstap naar elektrisch gestimuleerd.

Heilige koe

Niet alleen ondernemers maken zich zorgen over de maatregel. Ook het personeel dat dagelijks in de bedrijfswagens rondrijdt, is nogal eens sceptisch over de overstap naar elektrisch rijden. ‘Chauffeurs hechten veel waarde aan hun “heilige koe”. Daarnaast kunnen elektrische busjes nog geen zware ladingen vervoeren en met dat gewicht dezelfde lange afstanden afleggen als dieselbusjes, alhoewel dat steeds beter wordt’, erkent Van Weert. ‘Toch moet zowel ondernemer als chauffeur de overstap maken, want uitstootloze busjes zijn de toekomst.’

Daarnaast staan veel ondernemers niet te springen om een elektrische bedrijfswagen te kopen. Uit het onderzoek blijkt dat de meesten (34%) ervoor kiezen om de elektrische bedrijfswagen te leasen. 27 procent van de ondernemers verwacht de overstap naar elektrisch rijden te bekostigen met eigen vermogen, terwijl 22 procent gedeeltelijk rekent op subsidies. ‘Leasen voelt voor veel ondernemers als de veiligste optie, omdat ze hun initiële investering behouden. Maar leasen drukt wel weer op de maandelijkse lasten, dus dit moet je goed overwegen als ondernemer’, aldus Van Weert.

Consistent overheidsbeleid

ANWB Zakelijk is al langer op de hoogte van de zorgen van de ondernemers. Afgelopen maand organiseerde het daarom samen met mobiliteitsmerk Ayvens de Bedrijfswagen e-Xperience, waar veel brancheorganisaties bij betrokken waren. Tijdens dit evenement konden ondernemers advies inwinnen en proefritten maken in meer dan dertig elektrische bedrijfswagens.

Roy Driessen, segment director bij Ayvens, benadrukt de noodzaak van consistent overheidsbeleid wat betreft elektrisch rijden. ‘Verander nu niet de route naar elektrisch rijden; veel ondernemers zijn hun transitie namelijk al gestart. En zorg voor een centraal beleid over de zero-emissiezones. Zo voorkom je dat ondernemers nog meer in de war raken. Houd duidelijk beleid aan, zodat ook de twijfelaars over de streep worden getrokken.’

Daarnaast komt ANWB Zakelijk met de ‘Opwegwijzer voor de Zaak’; een tool voor ondernemers die hun wagenpark willen of moeten elektrificeren. Hiermee krijgt de ondernemer een gepersonaliseerd advies over óf en hoe lang hij of zij met de huidige bedrijfswagen in een milieuzone mag rijden.