Digitale klim

draaiboek voor calamiteiten

Supply chain-directeuren lijken moeite te hebben hun deel in de beschikbare budgetten voor artificial intelligence (AI) op te eisen. Ondanks – of juist dankzij – de huidige moeizame economie hebben directies budgetten vrijgemaakt voor AI, en dan vooral de populaire variant generatieve AI (GenAI), denk aan ChatGPT en Microsoft Copilot. Volgens een recent wereldwijd onderzoek van Tata Consultancy Services kijkt 51 procent van de Nederlandse Chief Executive Officers (CEO’s) naar artificial intelligence voor innovatie en omzetgroei; in Europa ligt dat percentage zelfs op 66 procent.

Analistenbureau Gartner meldde begin dit jaar dat de helft van de supply chain-leiders van plan is in de komende twaalf maanden GenAI te implementeren. De wens is de vader van de gedachte, denk ik dan. Uit mijn vele gesprekken met supply chain-directeuren weet ik dat ze nog enorm aan het zoeken zijn naar een goede toepassing voor GenAI. Volgens Gartner verkeert 14 procent zelfs al in een implementatiefase, maar ik zet daar zo mijn vraagtekens bij.

Uit recent eigen onderzoek onder 60 Nederlandse supply chain-directeuren blijkt dat ‘businesstransformatie en digitalisering’ met 55 procent vrijwel bovenaan staat op de prioriteitenlijst van de directie, net na ‘Operational Excellence en kostenbesparing’ met 57 procent. De vraag is echter hoe bedrijven deze beoogde berg van digitalisering moeten bedwingen.

Gestructureerde aanpak

Onlangs heb ik in een workshop een gestructureerde aanpak hiervoor positief getest met een aantal supply chain executives van multinationals. Het basiskamp van de digitale klim is het assessment van de pijnpunten in de end-to-end supply chain. In kamp 1 vindt de afstemming plaats tussen de bedrijfsstrategie en de uitdagingen in de supply chain; de keuze van de haken of pitons in bergbeklimmersjargon.

Het checken van de juiste gegevens en de beschikbare klimuitrusting van IT-tools gebeurt in kamp 2. Pas in kamp 3 moet een bedrijf kijken naar nieuwe, ontbrekende tools zoals GenAI, en de geslaagde toepassing ervan bij andere bedrijven. In kamp 4 gebeurt de voorbereiding voor de finale etappe naar de top, de live-gang van de applicatie.

Veelkoppige monsters

Omdat supply chains complex zijn, veelkoppige monsters, is een pitch voor AI-budget lastig. Maar het visualiseren van de digitale berg voorkomt irreële verwachtingen van AI.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl