Trendvisie Slimstock: De kunst van S&OP implementeren haal je niet uit een boekje

Trendvisie Slimstock: De kunst van S&OP implementeren haal je niet uit een boekje

Veel bedrijven zijn bezig met Sales & Operations Planning (S&OP) implementeren, maar wat ze zich niet realiseren is dat S&OP verder gaat dan processen en systemen. ‘Je krijgt met botsende belangen te maken, met emoties en mensen die van mindset moeten veranderen’, zegt Sales Director Jan Kraaijeveld van Slimstock. S&OP is in zijn ogen dan ook veel meer dan wetenschap. ‘Het is een combinatie van science en art.’

Bedrijven zijn zich er steeds meer van bewust dat hun succes valt of staat met het functioneren van de supply chain, ziet Jan Kraaijeveld. ‘Je kunt nog zulke mooie producten aanbieden en de meest flitsende marketingcampagnes optuigen, als je vervolgens niet kunt leveren houdt alles op. Zonder de juiste voorraad geen omzet; dat besef is sinds corona bij iedereen wel doorgedrongen.’

Door al die disrupties de afgelopen tijd hebben directies ook geleerd dat ze voor een goede leverprestatie verder vooruit moeten plannen. ‘De tijd van spoedleveringen en kortcyclisch denken is voorbij. Bedrijven moeten meer op lange termijn gaan denken, kijken wat er op ze afkomt en een plan maken voor hoe ze aan de vraag gaan voldoen.’

Scenarioplanning

Kraaijeveld vervolgt: ‘Onze klanten hebben hun operationele voorraadbeheer inmiddels op orde en zijn nu op grote schaal S&OP aan het invoeren. Een belangrijk onderdeel daarin is scenarioplanning. Bestelgedrag van klanten is grilliger geworden, dus forecasts kunnen niet langer alleen op historische verkoopdata worden gebaseerd. Bedrijven willen producten lanceren, nieuwe markten aanboren en moeten zich op disrupties voorbereiden. Binnen S&OP heb je processen en technieken waarmee je de informatie hierover bij elkaar brengt en vertaalt naar de juiste keuzes op managementniveau.’

Verandermanagement

Maar S&OP is veel meer dan het invoeren van processen en systemen. Mensen bepalen het echte succes, volgens de Sales Director. ‘S&OP is erop gericht Sales, Productie, Finance, Inkoop en alle andere afdelingen tot consensus te laten komen. Daar komt wel wat meer bij kijken dan wat in de studieboeken over S&OP is geschreven. Dat gaat over verandermanagement, omgaan met emoties, cultuurverschillen overbruggen. Wat S&OP extra uitdagend maakt, is dat ieder bedrijf dit op zijn eigen manier moet invullen. Wat in het ene bedrijf goed werkt, kan bij het andere totaal verkeerd uitpakken. En de valkuil daarbij is dat mensen vervallen in operationele issues.’

S&OP als kunst

In zijn ogen moet S&OP niet alleen als wetenschap maar ook als ‘kunst’ worden beschouwd. De kunst om binnen het proces ook de factor mens mee te nemen. De kunst om partijen op één lijn te krijgen en tot creatieve oplossingen te laten komen. ‘Ook hierover hebben we veel kennis die we met onze klanten delen, bijvoorbeeld via trainingen en masterclasses. Daarnaast brengen we klanten graag in contact met andere bedrijven, zodat ze van vakgenoten leren wat de praktische valkuilen zijn. Goed voorraadbeheer gaat om mensen, processen en techniek, en dat geldt voor S&OP helemaal. S&OP is een combinatie van wetenschap en kunst en beide aspecten willen we vanuit Slimstock maximaal faciliteren. Alleen dan kunnen onze klanten outperformen.’

Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.