Trendvisie Uber Freight: Sinds covid is een enorme behoefte aan visibility en controle ontstaan

Trendvisie Uber Freight: Sinds covid is een enorme behoefte aan visibility en controle ontstaan

Hedendaagse supply chains zijn complex en kunnen door allerlei factoren negatief worden beïnvloed. Guy Roijen, Sales Director bij Uber Freight, pleit daarom voor een innovatieve benadering van 4PL-dienstverlening. Hierbij krijgen verladers op één platform toegang tot alle vormen van visibility en kunnen ze efficiënter opereren.

Uber Freight is onderdeel van Uber, het Amerikaanse bedrijf dat bekend is vanwege zijn deelplatforms voor taxi’s en thuisbezorging. In plaats van op consumenten richt Uber Freight zich puur op bedrijven, en helpt deze met het beheren van hun (externe) transportstromen. ‘Sinds covid is een enorme behoefte aan visibility en controle ontstaan’, stelt Roijen. ‘Verladers hebben geleerd dat onvoldoende inzicht tot ernstige problemen kan leiden. Het is voor hen namelijk essentieel om te weten of klanten hun goederen op tijd ontvangen of dat grondstoffen tijdig in fabrieken arriveren. Daarnaast streven ze naar meer inzicht in potentiële disrupties en willen ze weten hoe ze hier tijdig op kunnen reageren.’

Inzicht in duurzaamheid

Maar er is nog een andere vorm van visibility, die ook sterk in belang is toegenomen. Roijen: ‘Visibility speelt een essentiële rol bij het inzichtelijk maken en optimaliseren van duurzaamheid. Werk je als verlader met de juiste vervoerscontracten? Hoe presteert je logistieke netwerk op het gebied van duurzaamheid? Welke inkoopstrategieën zijn het meest geschikt om te reageren op marktfluctuaties? Vaak blijkt dat bestaande dienstverleners slechts beperkt antwoord geven op deze vragen en daardoor weinig helpen de supply chain te optimaliseren.’

Totaaloplossing ontbreekt

Er is volgens hem behoefte aan een neutrale partij die (multimodale) transportstromen tussen verladers en vervoerders regisseert en continu analyseert of deze optimaal verlopen. ‘In de VS zien wij dat 4PL-bedrijven deze rol vervullen, maar hier in Europa is deze tak van sport nog niet zover ontwikkeld. Er zijn weliswaar veel competente dienstverleners die een verscheidenheid aan services aanbieden, maar wat vaak ontbreekt is een totaaloplossing. Ook hebben verladers in Europa koudwatervrees om de aansturing van hun transportoperatie door een externe partij te laten managen. Change management is een essentieel onderdeel in de 4PL-dienstverlening geworden.’

Samenwerking faciliteren

Uber Freight heeft de ambitie om het 4PL-model in Europa breder op de kaart te zetten. ‘Op basis van data, artificial intelligence (AI) en slimme algoritmen optimaliseren wij dagelijks de logistieke netwerken van onze klanten. Naast de dagdagelijkse executie zorgen we daarnaast voor continue verbetertrajecten op het gebied van inkoop, duurzaamheid, carrier management en andere supply chain-optimalisaties. Met onze dienstverlening rondom cross-client collaboration faciliteren we bovendien de samenwerking tussen verladers en vervoerders, met als doel de hele keten te  optimaliseren.’

Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.