Betere beslissingen dankzij betere dataoverdracht tussen contactpunten

dataoverdracht tussen contactpunten

Als de transparantie in de keten te wensen overlaat, ligt de oorzaak daarvan doorgaans in de contactpunten van de supply chain. Dat zijn de punten waar de dataoverdracht vaak hapert, wat de samenwerking met ketenpartners bemoeilijkt. Meerdere supply chain visibility-leveranciers toonden tijdens het inNOWvate Supply Chain Event op 22 mei in bioscoopcomplex Pathé in Amsterdam welke oplossingen zij inzetten om de dataoverdracht tussen contactpunten te verbeteren.

Door Marcel te Lindert

Waar supply chain visibility ontbreekt, ontstaat ruimte voor disputen en claims. Denk aan die klant die drie producten heeft besteld en zegt dat hij er maar twee heeft ontvangen. Zijn er in het warehouse daadwerkelijk maar twee producten gepickt en verpakt? Of is er iets anders aan de hand? ‘Afgaand op wat bedrijven ons vertellen, is 20 tot 40 procent van alle claims vals. We kennen één bedrijf waarbij dat zelfs 75 procent is’, stelt Staffan Persson (foto), medeoprichter van SiB Solutions. ‘Het afhandelen van die claims eindigt er vaak mee dat je alsnog een derde product nastuurt en de kosten daarvan voor eigen rekening neemt.’

SiB biedt hulp bij het afhandelen van claims door videobeelden van het warehouse doorzoekbaar te maken. Als een klant weer een claim indient, is daardoor snel terug te kijken of in het warehouse daadwerkelijk een fout is gemaakt. ‘We kennen een bedrijf dat binnen een paar weken het aantal claims met 40 procent zag dalen, simpelweg omdat klanten vrijwel geen valse claims meer indienen.’

dataoverdracht tussen contactpuntenVoor visibility op het snijvlak van warehousing en transport zorgt het platform van Streamliner. Warehouses kunnen dit platform inzetten om vervoerders een tijdslot voor het laden of lossen te laten boeken. Medeoprichter Kris Van Ransbeek van Streamliner: ‘Daarbij draait het niet alleen om de vraag of er een dock vrij is, maar ook of er mensen en middelen beschikbaar zijn voor het laden en lossen. Streamliner geeft je daarmee de mogelijkheid om de operatie in het warehouse te sturen. Jij bepaalt welke orders je op maandagochtend wilt lossen en welke je op dinsdagmiddag wilt laden.’

Snijvlak van inkoop en transport

dataoverdracht tussen contactpuntenWinddle creëert weer visibility op het snijvlak van inkoop en transport. ‘Veel bedrijven zijn op de hoogte van hoe hun inkomende goederenstroom gepland is, maar we weten allemaal dat de planning vaak niet wordt gerespecteerd. Ons platform laat bedrijven zien hoe hun inkomende goederenstromen in de praktijk verlopen en stelt hen in staat om te anticiperen op afwijkingen van de planning’, verklaart Emilia Jevakhoff, CEO van Winddle.

‘Ons platform verbindt inkoopteams, transportteams en kwaliteitsteams. Wij zorgen ervoor dat leveranciers en expediteurs zijn aangehaakt. Daardoor weten we exact welke producten in welke aantallen in welke zending zitten. Omdat we alle betrokken partijen bevrijden van foutgevoelige, handmatige communicatieprocessen, houden zij meer tijd over voor taken die meer waarde toevoegen.’

Comeback Uber Freight

dataoverdracht tussen contactpuntenEen opvallende naam in het rijtje sprekers over visibility is Uber Freight. In 2020 trok dit bedrijf zich terug uit Europa en droeg het de activiteiten op dit continent over aan Sennder. Nu probeert het Amerikaanse bedrijf opnieuw de Europese markt te veroveren. ‘Vier jaar geleden gebruikten we het Uber-platform voor het boeken van zendingen’, aldus Guy Roijen, Director Sales bij Uber Freight. ‘Met de overname van Transplace in 2021 zijn we inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige 4PL. We gebruiken het transportmanagementsysteem van Transplace om namens bedrijven complete logistieke netwerken te regisseren.’

Daarmee creëert Uber Freight ook visibility, legt Roijen uit. ‘We brengen alle transportdata onder in één centraal datawarehouse, zodat bedrijven niet zelf met Excel aan de slag hoeven om data te verzamelen en controleren.’