Gryn uit Hamburg wint Europese supply chain start-up contest 2024

Gryn

De Duitse start-up Gryn is de winnaar van de zevende European Supply Chain Start-up Contest tijdens het inNOWvate Supply Chain Event in Amsterdam op 22 mei 2024. Supply Chain Media organiseert sinds 2018 jaarlijks deze wedstrijd om start-ups letterlijk en figuurlijk een podium te geven. Tijdens het evenement in bioscoopcomplex Pathé overtuigde Gryn de vakjury en de deelnemers met een geautomatiseerde oplossing voor het verzamelen van CO2-emissies in de supply chain. 

Naast Gryn gaven Lagrange.AI uit Zwitserland en Quantics uit Oostenrijk als finalisten in de Europese supply chain start-up-verkiezing een korte elevator pitch aan het complete publiek van het inNOWvate Supply Chain Event. Vervolgens beoordeelde de vakjury de drie finalisten in een vraaggesprek op een viertal criteria: de commerciële potentie, de technologische innovatie, de bruikbaarheid en de duidelijkheid van hun presentatie. De vijfkoppige jury bestond uit Tariq Farooq (voormalig Chief Supply Chain Officer bij Sanofi), Jasper van Rijn (Partner bij IG&H Consulting), Emilia Jevakhoff (CEO en oprichter van Winddle, winnaar van deze verkiezing in 2021), Thijs Gitmans (Partner bij Shift Invest en Fund Manager bij Mainport Innovation Fund) en Martijn Lofvers (CEO & Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media).

Duurzaamheidsdoelstellingen behalen met Gryn

Op basis van het vraaggesprek met de jury en de stemmen van het publiek kwam Gryn als winnaar uit de bus. De jury was er vooral van onder de indruk dat het Hamburgse bedrijf de noodzakelijke IT-koppelingen met logistiek dienstverleners regelt en dat al 80 procent van de grote spelers automatisch gegevens over CO2-emissies levert aan Gryns platform. Gryn standaardiseert en valideert deze data voor de vereiste rapportages. De verraste Oliver Ritzmann (foto, tweede van rechts), CEO en oprichter van Gryn, was blij met de winst én de daaraan verbonden marketingcampagne bij Supply Chain Media. Hij zei te hopen dat de campagne zijn start-up een duw in de rug geeft om bedrijven uit te leggen hoe ze hun duurzaamheidsdoelstellingen concreet kunnen behalen.

Digilo meest veelbelovende supply chain scale-up

Naast de start-up contest pitchten ook drie scale-ups voor het winnen van de publieksprijs tijdens het inNOWvate Supply Chain Event. De Duitse scale-up Digilo van Managing Director Nicolas Lasal (foto, links) kreeg de meerderheid van de publieksstemmen voor zijn oplossing om medewerkers in een warehouse te ondersteunen met slimme technologische oplossingen – camera’s en tags bijvoorbeeld – bij handmatige processen zoals orderverzamelen. Digilo kreeg meer stemmen van het publiek dan de twee andere, eveneens Duitse, finalisten Holocene en The Climate Choice. Net als Gryn wint Digilo een marketingcampagne bij Supply Chain Media.

Gefragmenteerd Europees start-up-landschap

Martijn Lofvers van Supply Chain Media startte in 2017 met het onderzoek naar supply chain start-ups in Europa omdat het landschap hier heel erg gefragmenteerd is, vergeleken met een wereldwijd centrum voor hightech en innovatie als Silicon Valley in Californië. En dat terwijl er ook in Europa ontzettend veel innovatieve en veelbelovende bedrijven worden gestart die aandacht verdienen. Om die reden onderzoekt Supply Chain Media jaarlijks vele, maximaal vijf jaar oude, start-ups met innovatieve softwareoplossingen uit heel Europa en positioneert deze in de Maturity Matrix van Europese supply chain start-ups met tien verschillende categorieën. De geanalyseerde en gepositioneerde start-ups en scale-ups komen vervolgens ook in aanmerking voor de jaarlijkse verkiezingen tijdens inNOWvate.