Gevoel krijgen bij de leverancier achter het TMS
Heeft een verlader die zijn transport uitbesteedt nog een Transport Management Systeem (TMS) nodig? Kan deze ook een 4PL inschakelen? Dit waren een paar van de prangende vragen waarmee supply chain professionals naar de TMS-editie van de IT Demo Day in Amsterdam kwamen. Op het evenement gaven vier TMS-leveranciers – Oracle, Uber Freight, Caroz en Alpega – een demo en gingen in gesprek met de deelnemers. ‘Het voelde een beetje als speeddaten, waarbij je ook snel een gevoel krijgt of iemand wel of niet bij je past.’
Door Harm Beerens
‘Vandaag krijgen jullie in één middag een inhoudelijk beeld van vier TMS-oplossingen, maar misschien nog wel belangrijker: je krijgt een gevoel bij de leveranciers die deze aanbieden’, zegt organisator Martijn Lofvers van Supply Chain Media in zijn welkomstwoord. ‘Ik zie bedrijven soms jaren bezig zijn met TMS-leveranciers vergelijken en requests for proposals uitsturen. Pas in de demofase komen ze er dan achter dat er met de leverancier die overblijft totaal geen klik is. Het doel van deze dag is je die tijd te besparen en je sneller de vruchten van een goed TMS te laten plukken en grip te krijgen op je transportoperatie.’
Tenderen en selecteren
Tijdens de demo’s blijkt hoe verschillend de vier TMS-oplossingen zijn. Zo is Oracle een gerenommeerde partij in TMS-land, met een high-end softwarepakket dat wereldwijd door meer dan 800, veelal grote bedrijven wordt gebruikt. ‘Het tenderen en selecteren van de juiste vervoerders is een functie waarmee onze klanten veel kosten kunnen besparen’, meldt director logistics solutions Rob Hazekamp. Gemiddeld kunnen bedrijven met het TMS van Oracle wel 4 tot 8 procent besparen op het totale bedrag dat ze aan transport uitgeven.
Een aanbieder met een totaal andere achtergrond is Uber Freight. ‘We brengen verladers en vervoerders bij elkaar en optimaliseren de transporten op basis van data en algoritmen’, zegt salesdirector Guy Roijen. ‘We doen dit in Europa uitsluitend op 4PL-basis, dus wij ontvangen de transportorders en wij handelen die voor hen af.’ Je koopt bij Uber Freight dus geen TMS, maar een dienst. Het voordeel is dat de integraties met vervoerders ook door Uber worden geregeld. ‘Dit laatste hangt natuurlijk helemaal af van wat een verlader hierin wil.’
Platform voor samenwerking
Alpega is ook een bekende naam in TMS-land, groot geworden door overnames van onder andere Teleroute. Het bedrijf ziet zichzelf vooral als een collaboration platform tussen verladers, vervoerders en alle andere ketenpartners, vertelt salesmanager Lorenzo Perloy. Tijdens zijn demo laat hij zien hoe Volvo Cars het transport tussen zijn toeleveranciers en zijn fabrieken in goede banen leidt. ‘Ook hun toeleveranciers zijn dus aangesloten op het platform en kunnen hierop bijvoorbeeld de time slots voor een dock boeken.’
Het Nederlandse Caroz is weer een heel ander type TMS-leverancier. ‘We zijn een control tower-bedrijf en bieden zowel een TMS als een 4PL-service’, stelt managing director Maurits Jongens. ‘Onze kracht is dat we meedenken met onze klanten en kijken wat het beste bij hen past. Zo bieden we ook hybride vormen aan, bijvoorbeeld waarbij een verlader voor zijn outbound-proces ons TMS gebruikt, en daarmee zelf in de lead blijft, en zijn inbound via onze 4PL control tower laat afhandelen.’
Heb je als bedrijf een eigen TMS nodig of kun je je transport ook door een 4PL’er laten afhandelen? Supply chain director Maarten Smeets van kaarsenproducent Bolsius heeft hier goed over nagedacht. ‘Ik weet wel zeker dat Bolsius een eigen TMS nodig heeft, maar aanvankelijk stond ik hier zeer sceptisch tegenover. Want als je je transport hebt uitbesteed aan een logistiek dienstverlener, waarom zou je dan nog een TMS nodig hebben? Dat plannen van ritten en het aansturen van chauffeurs, dat doet een dienstverlener toch voor jou, hoop ik. Inmiddels weet ik dat een TMS veel meer doet dan dat. Een TMS is een instrument waarmee je transportstromen kunt optimaliseren en waarmee je grip houdt op je supply chain-kosten.’
Interessante AI-features
Voor Marcel Thomasse van Herbalife was het een ideale dag om snel en doelmatig met de TMS-markt kennis te maken, zegt hij na afloop. ‘Het voelde een beetje als speeddaten, waarbij je ook snel een gevoel krijgt of iemand wel of niet bij je past. Met twee van de leveranciers gaan we een vervolgafspraak maken, dus deze dag was zeker nuttig voor ons.’ Voor Frank Stoop van GXO geldt dit ook. ‘Ik vond het interessant te horen dat Oracle zijn TMS met AI-features heeft verrijkt, waarmee het eerder en nauwkeuriger ETA’s kan voorspellen. Dit zou ook wel wat voor ons kunnen zijn, omdat je dan meer proactief op afwijkingen kunt reageren.’
‘Een uniek event dat door z’n eenvoud juist zeer geschikt is voor mensen zoals mij’, typeert Maarten Smeets van Bolsius de middag in Amsterdam. ‘Geen blabla, geen opsmuk, maar volledige focus op de inhoud. Verder was ik zeer verrast door de intieme setting waarin de demo’s plaatsvonden. Er was echt ruimte om één op één in gesprek te gaan met leveranciers. In de basis lijken alle TMS-systemen op elkaar. Op zo’n dag als vandaag zie je dat leveranciers een totaal verschillende benadering hebben. Ik vind dit een perfecte manier om hier gevoel bij te krijgen.’