Richard Oosterhoff, DSM-Firmenich: ‘Fusie geeft enorme impuls aan ons supply chain-denken’

Richard Oosterhoff, DSM-Firmenich

De fusie tussen DSM en Firmenich werd op 9 mei 2023 definitief beklonken. Het Nederlandse bedrijf in gezondheid, voeding en biowetenschappen en de Zwitserse producent van smaak- en geurstoffen richten zich nu samen als nieuw bedrijf, DSM-Firmenich, op voeding, gezondheid en beauty. ‘De fusie geeft een enorme impuls aan ons supply chain-denken, want nu komen een make-to-stock- en een make-to-order-benadering bij elkaar.’ Een gesprek met Head of Operations van de Taste, Texture & Health-divisie (TTH) Richard Oosterhoff.

De TTH-divisie maakt ingrediënten die ervoor zorgen dat je als voedingsmiddelenproducent niet hoeft te kiezen tussen smaak, gezondheid en duurzaamheid. Je kunt deze drie aspecten met de ingrediënten en oplossingen van DSM-Firmenich hand-in-hand laten gaan. Oosterhoff is verantwoordelijk voor de operations van deze divisie, van planning tot en met logistiek, service en kwaliteit. ‘Onze divisie telt wereldwijd 40 fabrieken. We genereren samen 3,1 miljard euro aan business. In operations en supply chain werken ongeveer 4000 medewerkers. Dat is exclusief procurement, want dat is bij ons centraal georganiseerd.’

Wat brengt de fusie jullie bedrijfsonderdeel: Taste, Texture & Health?

‘Voor ons betekent het dat de Food & Beverage-divisie van DSM werd samengevoegd met de Taste & Beyond-divisie van Firmenich. Firmenich Taste & Beyond ontwikkelde specifieke smaken voor specifieke klanten, dat was dus allemaal make-to-order. De strategische richting in het bedrijf was die van customer intimacy. Smaak is emotie, dat bepaalt de merkidentiteit van je klanten. Vanwege dit bedrijfsmodel was de supply chain van Firmenich goed ontwikkeld’, aldus Richard Oosterhoff.

‘DSM Food & Beverage daarentegen produceerde voedselingrediënten. Dat is functional food, we voegen voedingswaarde en soms ook smaak toe aan producten. Voor klanten is het een product met veel minder emotie en bovendien maken we het ook niet specifiek voor één klant, dus de productie was grotendeels make-to-stock. De strategische bedrijfsrichting was operational excellence. DSM is heel goed in het creëren van standaarden en continuous improvement.’ … … …