Fusion Strategy: denken vanuit de klantbehoefte

Fusion Strategy

Hoe kan een traditioneel maakbedrijf zich ontwikkelen tot de Tesla van zijn sector? Technologisch gezien is alles mogelijk, want met de juiste sensors, connectors en AI-gedreven software kun je als bedrijf precies volgen hoe een klant jouw product gebruikt. Welke nieuwe verdienmodellen je op basis van deze gebruiksdata kunt ontwikkelen, is iets waar je eindeloos over door kunt filosoferen. Welk probleem los ik nu eigenlijk op met mijn product? Welke producten gebruikt mijn klant nog meer om in zijn behoefte te voorzien? Kan ik met een ander type oplossing niet veel meer toegevoegde waarde bieden? Welke partners heb ik daarvoor nodig?

Het sterke van het boek Fusion Strategy van Vijay Govindarajan en Venkat Venkatraman is dat niet alleen een geweldig idee wordt gespuid, maar dat dit vervolgens ook concreet wordt gemaakt: wat zijn de randvoorwaarden (vijf fusion forces), wat voor IT-systemen heb je nodig (drie digital twins) en welke stappen moet een maakbedrijf doorlopen om echt digitaal te worden (vier battlegrounds). Govindarajan en Venkatraman zijn krachtige denkers die tijdens hun carrières op toonaangevende universiteiten in de VS al veel over innovatiemanagement hebben gepubliceerd. Het boek heeft een hoge informatiedichtheid en bevat sterke bedrijfscases.

Een aanrader dus dit boek, omdat het je aan het denken zet over waar het in een supply chain nu echt om gaat: een product bij de klant afleveren of zijn probleem oplossen? Wat misschien als nadeel van het boek kan worden gezien, is dat de meeste voorbeelden uit de automotive komen, een sector die volgens de auteurs voorop ligt met fusion strategy-concepten. Ze benadrukken dat fusion ook mogelijk is in andere fysieke sectoren, zoals de bouw, het transport en zelfs de farmacie, maar daar geven ze helaas veel minder voorbeelden van.

Fusion Strategy

 

Fusion Strategy’ (2024), door Vijay Govindarajan en Venkat Venkatraman, Harvard Business Review, 202 blz., €32,50