Albert Heijn moet duurzaamheidsclaims intrekken
Albert Heijn (AH) mag niet langer de term ‘meest duurzame supermarkt’ munten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is van mening dat de supermarktketen deze claim onvoldoende kan hardmaken. Dat meldt Het Financieele Dagblad.
Albert Heijn is niet het enige bedrijf van naam dat een duurzaamheidsclaim moet inslikken. Dat overkwam eerder al modeketen H&M en luchtvaartmaatschappij Ryanair. Uit steekproeven van de Europese Commissie blijkt zelfs dat het in de EU-landen bij de helft van alle duurzaamheidsclaims misgaat. Producten en diensten worden geafficheerd als groen of milieuvriendelijk zonder dat de leveranciers dit kunnen onderbouwen of waarmaken. Mede daarom heeft de ACM het bestrijden van valse of onduidelijke duurzaamheidsclaims inmiddels tot een van zijn speerpunten benoemd.
In het geval van Albert Heijn wees de ACM er in een persbericht op dat bedrijven alleen claims kunnen gebruiken die kloppen en die begrijpelijk zijn. Volgens de ACM baseerde AH zich bij zijn duurzaamheidsclaim op achterhaald belevingsonderzoek van consumenten en niet op concrete duurzaamheidsinspanningen. Ook viel de ACM over de claim ‘Samen met onze telers/onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst’. Bij deze tekst werd verwezen naar de website voor meer informatie. Dat is niet voldoende, stelde de toezichthouder.
Leidraad Duurzaamheidsclaim
Albert Heijn gaf in een reactie aan ‘zich altijd aan de geldende regelgeving te houden’ en toetst naar eigen zeggen de eigen uitingen aan de Leidraad Duurzaamheidsclaim die de ACM heeft opgesteld. ‘Bij de interpretatie van de Leidraad bleken wij met de AMC van mening te verschillen over een uiting in onze winkels over onze gezamenlijke inspanningen met boeren en telers.’ AH, een dochterbedrijf van Ahold-Delhaize, heeft de duurzaamheidsclaims inmiddels uit haar winkels verwijderd.
Bron: FD