Amazon opent eerste Disaster Relief Hub in Europa
Amazon opent net over de grens in Duitsland zijn eerste Europese Disaster Relief Hub (DRH). De hub wordt door de e-commercegigant uitgerust met een duizendtal pallets aan hulpgoederen. Ook kan het wereldwijde logistieke netwerk van Amazon bij natuurrampen gebruikt worden om essentiële producten naar non-profitorganisaties en partners te sturen. De hub bevindt zich in zijn fulfilment center in Rheinberg, een gebied dat makkelijk toegang biedt tot grote internationale luchthavens en transportnetwerken.
Bettina Stix, Head of Amazon Disaster Relief: ‘Natuurrampen komen steeds vaker en alsmaar ernstiger voor. Met onze wereldwijde inventaris, logistieke infrastructuur en technologie ondersteunen we de gemeenschappen die getroffen worden door deze noodsituaties. We hebben samengewerkt met lokale en internationale hulporganisaties om hun behoeften te begrijpen, en onderzochten welke producten het hardst nodig zijn in de nasleep van natuurrampen.’
De nieuwe, 2000 m2 grote Duitse hub is toegerust om hulp te bieden bij de meest voorkomende natuurrampen in Europa, waaronder overstromingen en bosbranden. De opgeslagen artikelen zijn onder andere benodigdheden voor onderdak, hygiënekits en schoonmaakartikelen. Na het analyseren van producten die werden gevraagd bij natuurrampen sinds 2017, ontdekte Amazon dat meer dan 80 procent van de benodigde artikelen hetzelfde is.
Met behulp van eigen data en informatie verkregen van noodhulporganisaties, hebben Amazon-teams miljoenen hulpgoederen klaarliggen die – wanneer nodig – worden verpakt om naar getroffen gemeenschappen te sturen. De meest gevraagde producten zijn luiers, dekbedden, dekens, kachels, tenten en schoonmaakbenodigdheden. Amazon kan dankzij de hub hulp bieden in minder dan 72 uur; sneller dan wanneer de producten verspreid liggen in verschillende faciliteiten.
Samenwerking met hulporganisaties
Amazon werkt het hele jaar door samen met nationale en internationale hulporganisaties, waaronder het Rode Kruis, Save the Children en de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM), om hun behoeften te begrijpen en klaar te staan om de producten die zij nodig hebben op voorhand te leveren. Dankzij deze samenwerkingen heeft Amazon sinds 2017 kunnen reageren op meer dan 145 natuurrampen over de hele wereld en meer dan 24 miljoen hulpgoederen gedoneerd.
Naast het doneren van producten en leveren van logistieke diensten heeft Amazon het ook makkelijk gemaakt voor klanten om producten te doneren via de online winkels van het bedrijf. Toen de Russische invasie in Oekraïne begon, gebruikten klanten uit heel Europa Amazon om producten naar hulppartners te sturen voor distributie aan ontheemde Oekraïense gezinnen. Daarnaast heeft Amazon in de afgelopen achttien maanden ook kunnen bijspringen bij natuurrampen wereldwijd, waaronder bosbranden in Chili, Colombia, Australië en Hawaï, aardbevingen in Japan, Turkije, Syrië en Marokko, en orkanen en cyclonen in Puerto Rico, Florida en India.
Cloud computing voor betere hulpverlening
Behalve het gebruik van zijn uitgebreide logistiek om goederen snel in de getroffen gebieden te krijgen, helpt Amazon Web Services (AWS) organisaties ook de kracht van cloud computing te gebruiken voor een betere hulpverlening bij rampen. AWS werkt bijvoorbeeld samen met het Amerikaanse Rode Kruis aan het ontwikkelen van cloud computing-oplossingen. Een voorbeeld hiervan zijn apparaten met Alexa om orkaanwaarschuwingen te ontvangen en bloeddonaties te plannen.
AWS heeft ook een speciaal Disaster Response-team dat partners helpt zich voor te bereiden en te reageren op rampen wereldwijd met behulp van cloud-technologie. Bijvoorbeeld met het testen van proof-of-concepts en het verfijnen van bestaande innovaties onder gesimuleerde rampomstandigheden. Een voorbeeld is het gebruik van AWS Disaster Response-voertuigen om connectiviteitsnetwerken in te zetten nadat de internet- en telecominfrastructuur ernstig is beschadigd. Deze voertuigen zijn uitgerust met krachtige en draagbare cloud computing-apparaten, ontworpen voor inzet in de meest barre omstandigheden.
Bosbranden bestrijden met cloud-technologie
AWS heeft cloud-technologie gebruikt om partners te helpen met het in kaart brengen en beoordelen van schade in zwaar getroffen gebieden, het herstellen van internetconnectiviteit en het opschalen van callcenters om meer aanvragen na een ramp te kunnen verwerken. Het team levert ook rekenkracht aan hulporganisaties in het veld om ter plekke informatie te verwerken. Hiermee kunnen zij sneller beslissingen nemen over waar ze hun hulp op moeten richten.
Onlangs heeft AWS ook cloud-technologie en expertise geleverd ter ondersteuning van teams die bosbranden bestrijden in Chili, Colombia en Maui. Met behulp van geavanceerde technologie kregen de teams inzicht in de omvang van de schade die door de branden was veroorzaakt en konden ze nieuwe brandhaarden opsporen en monitoren. De teams gebruikten de bewakingsbeelden vanuit de lucht ook om kaarten te genereren voor het nemen van beslissingen en preventieve maatregelen.